lördag3 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns stora tapp efter heta hösten – försäljningen sjönk kraftigt i oktober

Publicerad: 17 november 2021, 05:39

E-handelsförsäljningen minskade i oktober i år jämfört med samma månad 2020.

Foto: Thomas Ohlén

Dagligvaruhandeln växte marginellt i oktober. Fysiska butiker stod för hela säljökningen. E-handeln tappade rejält jämfört med 2020.

Ämnen i artikeln:

AxfoodBergendahlsCity GrossCoopHemköpIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemMat.seTempoWillys

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med måttliga 0,1 procent i oktober i år jämfört med samma månad 2020 och det berodde till stor del på det utmanande jämförelsetalet.

Försäljningen lyfte då med 8,3 procent.

– Totalt ser vi en relativt svag tillväxt men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger försäljningstillväxten på 0,8 procent, säger organisationens vd Karin Brynell.

Försäljningen för fysiska butiker steg i oktober med 0,2 procent vilket var femte månaden i rad med en positiv utveckling i butikshandeln.

– Fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Susan Berzelius

Online har haft en positiv trend i flera månader men kanalen backade med 2,7 procent förra månaden och främsta förklaringen var en säljökning på 83,7 procent i oktober 2020 då en andra våg av coronapandemin svepte fram i Sverige.

LÄS OCKSÅ: De är Sveriges största e-handlare inom dagligvarubranschen 2021 

Hemleverans minskade med 1,2 procent och upphämtning i butik med 4,5 procent.

– Det är viktigt att komma ihåg att även e-handelns försäljning mäts mot höga jämförelsetal vilket bidrar till den negativa tillväxten i oktober.

E-handelns kanalandel sjönk till 4,9 procent och det är avsevärt lägre än i början av det här året.

I mars var andelen uppe i 7,8 procent.

– Det är den månad som haft den högsta e-handelsandelen hittills, konstaterar Karin Brynell.

Dagligvarunytt berättade för drygt en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning sjönk med 1,2 i oktober jämfört med samma period 2020.

LÄS OCKSÅ: Baksmälla för Ica-butikerna – försäljningen minskade för tre av fyra profiler 

City Gross försäljning minskade med 2,7 procent i oktober.

LÄS OCKSÅ: City Gross tappar fart när samhället återgår till normalitet 

Dagligvaruindex för november publiceras 15 december.

Dagligvaruhandeln i oktober och 2021

Fysiska butiker: 0,2 (-0,3)
E-handel: -2,7 (38,6)
Avhämtning: -4,5 (56,7)
Hemleverans: -1,2 (23,8)
Kanalandel: 4,9 (5,9)
Totalt: 0,1 (1,4)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i oktober: -0,7 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev