Försäljning
E-handelns stora tapp efter heta hösten – försäljningen sjönk kraftigt i oktober
Publicerad: 17 november 2021, 05:39
E-handelsförsäljningen minskade i oktober i år jämfört med samma månad 2020.
Foto: Thomas Ohlén
Dagligvaruhandeln växte marginellt i oktober. Fysiska butiker stod för hela säljökningen. E-handeln tappade rejält jämfört med 2020.
Ämnen i artikeln:
AxfoodBergendahlsCity GrossCoopHemköpIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemMat.seTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med måttliga 0,1 procent i oktober i år jämfört med samma månad 2020 och det berodde till stor del på det utmanande jämförelsetalet.
Försäljningen lyfte då med 8,3 procent.
– Totalt ser vi en relativt svag tillväxt men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger försäljningstillväxten på 0,8 procent, säger organisationens vd Karin Brynell.
Försäljningen för fysiska butiker steg i oktober med 0,2 procent vilket var femte månaden i rad med en positiv utveckling i butikshandeln.
– Fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Foto: Susan Berzelius
Online har haft en positiv trend i flera månader men kanalen backade med 2,7 procent förra månaden och främsta förklaringen var en säljökning på 83,7 procent i oktober 2020 då en andra våg av coronapandemin svepte fram i Sverige.
LÄS OCKSÅ: De är Sveriges största e-handlare inom dagligvarubranschen 2021
Hemleverans minskade med 1,2 procent och upphämtning i butik med 4,5 procent.
– Det är viktigt att komma ihåg att även e-handelns försäljning mäts mot höga jämförelsetal vilket bidrar till den negativa tillväxten i oktober.
E-handelns kanalandel sjönk till 4,9 procent och det är avsevärt lägre än i början av det här året.
I mars var andelen uppe i 7,8 procent.
– Det är den månad som haft den högsta e-handelsandelen hittills, konstaterar Karin Brynell.
Dagligvarunytt berättade för drygt en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning sjönk med 1,2 i oktober jämfört med samma period 2020.
LÄS OCKSÅ: Baksmälla för Ica-butikerna – försäljningen minskade för tre av fyra profiler
City Gross försäljning minskade med 2,7 procent i oktober.
LÄS OCKSÅ: City Gross tappar fart när samhället återgår till normalitet
Dagligvaruindex för november publiceras 15 december.
Dagligvaruhandeln i oktober och 2021
Fysiska butiker: 0,2 (-0,3)
E-handel: -2,7 (38,6)
Avhämtning: -4,5 (56,7)
Hemleverans: -1,2 (23,8)
Kanalandel: 4,9 (5,9)
Totalt: 0,1 (1,4)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i oktober: -0,7 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).