Försäljning
E-handelns stora bakslag – backade kraftigt i juli: ”Söker sig till fysiska butiker”
Publicerad: 17 augusti 2021, 04:39
E-handeln med dagligvaror minskade med 3,5 procent i juli.
Foto: Susan Berzelius
E-handeln med dagligvaror drabbades av ett stort bakslag i juli. Kanalens andel har därmed mer än halverats sedan i våras. ”Kunderna söker sig till fysiska butiker”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för juli visar att den totala omsättningen ökade med 1,2 procent jämfört med samma månad 2020.
Då växte branschen med 6,1 procent.
– Försäljningsutvecklingen i juli var positiv trots höga jämförelsetal i juli föregående år. Det kan bland annat förklaras med att många tillbringade ytterligare en sommar i Sverige på grund av coronapandemin. Värt att notera är att prisutvecklingen på livsmedel var negativ under månaden vilket drar ner tillväxten, säger Karin Brynell.
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Roberth Björk
Men utvecklingen mellan dagligvaruhandelns två försäljningskanaler skiljde sig åt markant.
Omsättningen i fysiska butiker växte för andra månaden i rad och kom upp i 1,4 procent.
– Sannolikt ser vi en fortsatt effekt av att kunderna söker sig tillbaka till fysiska butiker i takt med att allt fler vaccinerats.
Online minskade med 3,5 procent i juli och därmed sjönk e-handelns andel av dagligvaruförsäljningen till 3,6 procent.
LÄS MER: Fyra experter: Därför ändrar inte pandemin våra köpmönster för alltid
– Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling i juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165 procent och upphämtning i butik med över 300 procent. Den något lägre e-handelsandelen i juli hänger också ihop med att e-handel av mat ofta sker i anslutning till hemmet och att många vistas på andra platser under sommaren, avslutar Karin Brynell.
Dagligvarunytt berättade för en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning ökade med 3,6 procent i juli jämfört med samma period 2020 och jätten tog alltså marknadsandelar.
City Gross försäljning steg med 5,3 procent i juli.
Dagligvaruindex för augusti publiceras 14 september.
Dagligvaruhandeln i juli och 2021
Fysiska butiker: 1,4 (-0,7)
E-handel: -3,5 (56,0)
Avhämtning: -2,5 (83,1)
Hemleverans: 4,6 (34,0)
Kanalandel: 3,6 (6,4)
Totalt: 1,2 (1,7)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i juli: 0,4 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).