Försäljning
E-handelns snabba comeback – efter tappet i juli: ”På högre nivå än 2020”
Publicerad: 14 september 2021, 04:43
E-handeln växte i augusti igen – efter tappet i juli. Yamandu Amaral levererar kassar på Ica Maxi Erikslund i Västerås.
Foto: Thomas Ohlén
Dagligvaruhandeln växte också i augusti – trots tufft jämförelsetal. E-handeln kom tillbaka och hade högre kanalandel än förra året. ”Vi får se om det är det nya normala”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Ämnen i artikeln:
AxfoodBergendahlsCity GrossCoopHemköpIca GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemMat.seSvensk DagligvaruhandelTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för augusti visar att den totala omsättningen ökade med 0,7 procent jämfört med samma månad 2020 då branschen växte med fem procent.
Försäljningen steg förra månaden med 0,5 procent i fysiska butiker.
– Alla tre sommarmånaderna hade därmed positiva utvecklingstal trots höga jämförelsetal från fjolåret, säger Karin Brynell.
Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell. Foto: Roberth Björk
Därmed bekräftas trenden som aktörerna berättat om för Dagligvarunytt.
GFK:s index över hushållens inköp av dagligvaror visar samma utveckling.
LÄS OCKSÅ: Nya siffror: Här är kedjorna som blev vinnare när e-handeln tappade fart
– Kunderna verkar alltmer söka sig tillbaka till de fysiska butikerna
Men online kom samtidigt tillbaka efter bakslaget i juli då försäljningen minskade med 3,5 procent och kanalandelen var nere i 3,6 procent.
E-handeln växte enligt dagligvaruindexet med 4,7 procent i augusti och därmed ökade e-handelns andel av dagligvaruförsäljningen till 4,5 procent.
– Det är något högre än samma månad föregående år och mer än dubbelt så hög som i augusti 2019. Om de nya nivåerna är det nya normala återstår att se under kommande månader när samhället öppnar och rekommendationen om hemarbete upphör, säger Karin Brynell.
E-handeln växte med 4,7 procent i augusti i år och kanalandelen var därmed dubbelt som hög som samma månad 2019.
Foto: Agneta Renmark
Dagligvarunytt berättade för en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning ökade med 0,2 procent i augusti jämfört med samma period 2020 och jätten tappade alltså marknadsandelar.
LÄS OCKSÅ: Maxi vann hos Ica – så har kundernas inköp förändrats: ”Vaccinationer slår igenom”
City Gross försäljning steg med fyra procent i augusti.
LÄS OCKSÅ: Här är senaste lyftet för City Gross – presterade ny stark månad: ”Takten väldigt hög”
Dagligvaruindex för september publiceras 21 oktober – samma dag som Axfood presenterar sin delårsrapport för juli-september.
Dagligvaruhandeln i augusti och 2021
Fysiska butiker: 0,5 (-0,5)
E-handel: 4,7 (49,2)
Avhämtning: 5,5 (72,7)
Hemleverans: 4,1 (30,2)
Kanalandel: 4,5 (6,1)
Totalt: 0,6 (1,6)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i augusti: -0,2 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).