Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handelns seger trots iskall avslutning – så här gick det för branschen 2021

Publicerad: 3 februari 2022, 05:44

E-handeln hade klart högsta tillväxten i procent 2021 enligt Svensk Dagligvaruhandels index. Wilma Ankerhag levererar en beställning hos Ica Maxi Bromma i Stockholm.

Foto: Susan Berzelius

Dagligvaruförsäljningen steg inte oväntat svagt 2021. E-handeln hade klart högsta relativa utvecklingen. Fysiska butiker avslutade dock året starkast.

Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemMat.seTempoWillys

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med 1,3 procent 2021 efter att ha mött höga jämförelsetalet på 7,6 procent från 2020.

Så här gick det i de två försäljningskanalerna:

Fysiska butiker: 0,2 procent.
E-handel: 24 procent.

– Positiv utveckling för 2021, säger branschorganisationens vd Karin Brynell om årssiffrorna.

Karin Brynell är vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Foto: Roberth Björk

December blev årets bästa månad för de fysiska butikerna med en försäljningstillväxt på 2,5 procent.

Coronarestriktionerna togs mer eller mindre bort i slutet av september och skärptes igen strax innan jul.

– Årets sista månader stod den fysiska butiksförsäljningen för hela tillväxten i branschen.

Online avslutade 2021 svagt och tappade försäljning tre månader i rad.

I december minskade försäljningen med 21,8 procent enligt indexet.

– Men december var 2020 års starkaste e-handelsmånad sett till tillväxt med en ökning på 191,6 procent vilket gör jämförelsetalet mycket högt, säger Karin Brynell.

E-handelns årsandel av försäljningen steg från 4,8 procent 2020 till 5,8 procent 2021.

Främsta månad förra året var mars då kanalandelen var uppe i 7,8 procent.

Dagligvarunytt berättade i början av januari att Ica-butikernas försäljning steg med en procent i fjol och enligt indexet tappade Ica alltså marknadsandelar.

LÄS OCKSÅ: Ica Maxi en jätte – avslutade 2021 starkt och vann hårda matchen mot Ica Nära 

Dagligvaruhandeln i december och 2021

Fysiska butiker: 2,5, 0,2

E-handel: -21,8, 24,0

Avhämtning: -30,8, 32,7

Hemleverans: -10,5, 16,3

Kanalandel: 5,0, 5,8

Totalt: 0,9, 1,3

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med december 2020. Bedömd kalendereffekt i december: 0,2 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev