Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 3 februari 2022, 05:44
E-handeln hade klart högsta tillväxten i procent 2021 enligt Svensk Dagligvaruhandels index. Wilma Ankerhag levererar en beställning hos Ica Maxi Bromma i Stockholm.
Foto: Susan Berzelius
Dagligvaruförsäljningen steg inte oväntat svagt 2021. E-handeln hade klart högsta relativa utvecklingen. Fysiska butiker avslutade dock året starkast.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemMat.seTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index visar att branschens omsättning ökade med 1,3 procent 2021 efter att ha mött höga jämförelsetalet på 7,6 procent från 2020.
Så här gick det i de två försäljningskanalerna:
– Positiv utveckling för 2021, säger branschorganisationens vd Karin Brynell om årssiffrorna.
Karin Brynell är vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Foto: Roberth Björk
December blev årets bästa månad för de fysiska butikerna med en försäljningstillväxt på 2,5 procent.
Coronarestriktionerna togs mer eller mindre bort i slutet av september och skärptes igen strax innan jul.
– Årets sista månader stod den fysiska butiksförsäljningen för hela tillväxten i branschen.
Online avslutade 2021 svagt och tappade försäljning tre månader i rad.
I december minskade försäljningen med 21,8 procent enligt indexet.
– Men december var 2020 års starkaste e-handelsmånad sett till tillväxt med en ökning på 191,6 procent vilket gör jämförelsetalet mycket högt, säger Karin Brynell.
E-handelns årsandel av försäljningen steg från 4,8 procent 2020 till 5,8 procent 2021.
Främsta månad förra året var mars då kanalandelen var uppe i 7,8 procent.
Dagligvarunytt berättade i början av januari att Ica-butikernas försäljning steg med en procent i fjol och enligt indexet tappade Ica alltså marknadsandelar.
LÄS OCKSÅ: Ica Maxi en jätte – avslutade 2021 starkt och vann hårda matchen mot Ica Nära
Fysiska butiker: 2,5, 0,2
E-handel: -21,8, 24,0
Avhämtning: -30,8, 32,7
Hemleverans: -10,5, 16,3
Kanalandel: 5,0, 5,8
Totalt: 0,9, 1,3
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med december 2020. Bedömd kalendereffekt i december: 0,2 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).