Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 18 Februari 2021, 05:45
Foto: Pressbild
Dagligvaruhandeln växte starkt också årets första månad. Online svarade för drygt 70 procent av säljökningen. ”Det är fortsatt högt tryck”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med 7,6 procent i löpande priser 2020 och den fortsatte på en hög nivå även i januari med en omsättningsökning på 5,9 procent.
Online lyfte med 137,8 procent.
– Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett de senaste månaderna, säger Karin Brynell.
Upphämtning i butik ökade med 252 procent och hemleverans med 74,6 procent.
Onlineandelen i januari uppgick till sju procent av hela försäljningen i dagligvaruhandeln.
– Det är högsta andelen som uppmätts i Dagligvaruindex och mer än dubbelt så högt i januari i år som i januari i fjol.
Men den fysiska försäljningen växte med bara 1,6 procent och det är betydligt lägre än övriga månader under coronapandemin.
Och utvecklingen är fortsatt ojämn – beroende på var en butik finns.
– Butiker i citylägen och gränshandelsområden har det fortsatt tufft på grund av rådande pandemirestriktioner. Fortsatt hemarbete och mer planering minskar antalet spontana inköp som tidigare skett på väg hem från arbetet, säger Karin Brynell.
Ica-butikerna kom upp i 5,4 procent årets första månad och tappade alltså marknadsandelar.
City Gross försäljning steg med hela 12,6 procent.
Dagligvaruindex för februari publiceras 15 mars.
Fysiska butiker: 1,6 procent
E-handel: 137,8 procent
Avhämtning: 252,0 procent
Hemleverans: 74,6 procent
Totalt: 5,9 procent
Kalendereffekt: -1,4 procent
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen jämfört med januari 2020..
Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel)