Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

E-handeln tynger Icas apotek: ”Lönsamheten har hög prioritet”

Publicerad: 23 Oktober 2020, 06:19

Det går betydligt bättre för de av Icas apotek som ligger i anslutning till en livsmedelsbutik, enligt koncernchefen Per Strömberg. Här på Ica Maxi Solna.

Foto: Miriam Järlesjö

Apotek Hjärtat växte i linjen med index tredje kvartalet. Däremot har Icas apotek problem med lönsamheten. ”Vi arbetar för att förbättra resultatet”, säger koncernchefen Per Strömberg.


Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Ica Gruppens delårsrapport för tredje kvartalet visar att dotterbolaget Apotek Hjärtats nettoomsättning steg med 2,7 procent jämfört med motsvarande period 2019.

Därmed kom omniaktören upp i drygt 3,6 miljarder kronor (netto).

– Apoteksmarknaden visade åter positiv tillväxt och framförallt på grund av en något högre tillväxt i september än tidigare i kvartalet då den var ovanligt, svag, säger Per Strömberg.

Covid-19 har haft en fortsatt negativ påverkan på branschen – med omvänd bunkringseffekt från när pandemin bröt ut i mars, mindre gränshandel, färre vårdbesök och minskade kundflöden i apotekslägen i köpcentrum och vid sjukhus.

Dessa allmänna covid-19-effekter väntas fortsätta en tid.

– Utvecklingen har varit väsentligt bättre i apotek som ligger nära livsmedelsbutiker.

Apotek Hjärtats lönsamhetsnivå var fortsatt svag trots att bolaget har genomfört kostnadsbesparingar och rörelseresultatet sjönk under perioden från 109 miljoner till 101 miljoner kronor.

Snabbväxande försäljningskanalen online pekas ut som en betydande förklaring i Ica Gruppens rapport.

– Vi arbetar vidare med åtgärder för att förbättra resultatet och hög prioritet har naturligtvis att fortsätta förbättra lönsamheten i e-handeln, säger Per Strömberg.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.