Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handeln stoppar inte Lidl – lockar ändå många nya kunder: ”Målet är att fortsätta utmana”

Publicerad: 22 januari 2021, 09:14

Foto: Pelle Lundberg

E-handeln upplevde en exceptionell utveckling i slutet av 2020. Lidl fortsätter ändå att ha branschens största kundtillväxt. ”Vi hanterar online genom att ständigt förbättra fysiska butiksmiljön, säger landschefen Johan Augustsson.


Ämnen i artikeln:

Lidl

Dagligvarunytt berättade i går att e-handeln med dagligvaror nådde 35 procent fler hushåll fjärde kvartalet 2020 jämfört med samma period 2019 – och den historiska förflyttningen till online borde alltså tala emot en analog aktör som Lidl.

Men kedjan fortsätter att rekrytera flest kunder.

– Fler har upptäckt vårt erbjudande om mat av högsta kvalitet till bästa pris och det gör att vi växer snabbare än branschen. Det är en trend som har hållit i sig en längre tid och det känns bra att vi avslutade året med fortsatt uppåtgående siffror, säger Johan Augustsson till Dagligvarunytt om GFK:s mätning för oktober, november och december.

Kundstocken växte enligt GFK med tolv procent och därmed nådde Lidl så många som 43 procent av hushållen.

En förklaring är att uppstickaren kom upp i milstolpen 200 butiker i Sverige i november – efter invigningen i Sigtuna.

– Målet är att fortsätta att utmana de dominerande högpriskedjorna genom vår växande närvaro på den svenska livsmedelsmarknaden.

Fjärde och sista kvartalet steg Lidls lojalitet med 14 procent medan snittkvittot ökade med 13 procent till 199 kronor per transaktion.

Hur förklarar du Lidls starkare nyckeltal hos GFK i slutet av 2020?

– Vi anpassar oss till konsumenternas förändrade beteenden, behov och förutsättningar genom att vara lyhörda och snabbfotade. En del är att vi ständigt utvecklar vårt sortiment och erbjuder ett brett utbud av bland annat svenska, färska och hållbara varor. Det är något vi ser att konsumenterna uppskattar, säger Johan Augustsson.

Men till skillnad från nästan alla andra butiksvarumärken i dagligvaruhandeln har Lidl i Sverige alltså hittills valt bort e-handel.

Och det är långt ifrån säkert att kedjan tänker erbjuda tjänsten.

– Vi följer i stort utvecklingen här och internationellt noggrant. Och vi tar med oss lärdomar från det andra aktörer gör – av positiv och negativ karaktär. Men det är fortfarande för tidigt att säga om och när vi kommer att lansera e-handel i Sverige.

GFK:s kartläggningar och era bokslut visar att traditionell butikshandel fungerar väl på en allt mer digitaliserad marknad?

– Ja, angående e-handeln hanterar vi den genom att ständigt förbättra den fysiska butiksmiljön. Det fungerar bra, säger Johan Augustsson.

GFK:s index baseras på en riksrepresentativ panel med drygt 4 000 privathushåll som skannar alla inköp av dagligvaror.

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Lidl

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News