Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handeln lyfte matbutikernas försäljning också i maj: ”Gick fortsatt starkt”

Publicerad: 15 juni 2021, 04:40

Online hade en ny stark månad och såg till att det blev plussiffror för dagligvaruhandeln.

Foto: Thomas Ohlén

Dagligvaruhandeln växte också i maj. Tillväxten drevs ännu en gång av online. ”E-handeln gick fortsatt starkt”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.


Ämnen i artikeln:

City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seTempoWillys

Svensk Dagligvaruhandels index för maj visar att omsättningen ökade med 1,1 procent jämfört med samma månad 2020.

Då växte branschen med 8,2 procent.

– Tillväxten var stark hela förra våren, säger Karin Brynell om det tuffa jämförelsetalet.

LÄS OCKSÅ: Påsksmäll för matbutiker – trots e-handelns säljlyft: ”Klart över nivåerna” 

Online utvecklade bäst också i maj med en försäljningsökning på 26,1 procent: hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent.

Kanalandelen sjönk ändå till årslåga 6,4 procent.

– Men det är klart över nivån i maj förra året då den uppgick till 5,2 procent.

Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.

Foto: Roberth Björk

Fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade i maj med 0,3 procent.

– Värt att notera är att tillväxten i de fysiska butikerna var hög hela förra våren, säger Karin Brynell och tillägger att den uppgick till 5,4 procent i maj i fjol.

Dagligvarunytt berättade för en vecka sedan att Ica-butikernas försäljning ökade med 0,2 procent i maj jämfört med samma period 2020 och jätten tappade alltså marknadsandelar.

LÄS OCKSÅ: Här avslöjas hemligheten – därför går Ica Nära så bra: ”Unga och hungriga” 

Ingen annan aktör har hittills offentliggjort omsättningssiffror för förra månaden.

Dagligvaruindex för juni publiceras 15 juli – samma morgon som Axfood presenterar sin rapport för årets andra kvartal.

Dagligvaruhandeln i maj och 2021

Fysiska butiker: -0,3 (-1,4)
E-handel: 26,1 (77,9)
Avhämtning: 36,3 (12,0)
Hemleverans: 16,9 (46,6)
Kanalandel: 6,4 (7,2)
Totalt: 1,1 (1,8)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i maj: -0,4 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News