onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Dystert facit: Hushållen mer pessimistiska nu än under både finanskrisen och 90-talskrisen

Publicerad: 5 oktober 2022, 07:19

Erik Bergh, detaljhandelsanalytiker på HUI, ser hur både hushållens och detaljhandeln blir allt mer pessimistiska om framtiden. Foto: HUI / Martin Rosengren

Bland de tio mest dystra månaderna för hushållen sedan 90-talet är sex från detta år, enligt siffror från Konjunkturinstitutets barometer. ”Det har varit många dåliga nyheter den senaste tiden”, säger Erik Bergh, analytiker på HUI som gjort sammanställningen.

Ämnen i artikeln:

KonsumentbeteendeHUI

Annika Wilhelmson

annika.wilhelmson@bonniernews.se


Det är barometerns mikroindex – som mäter hur hushållen ser på sin egen konsumtion och framtid – som drar ifrån. Framför allt hushållens förväntningar på den egna ekonomin de kommande

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Tidning direkt i brevlådan, 39 nr per år
Aktuell överblick, fördjupning och insyn i svensk och utländsk dagligvaruhandel.

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 795 kr ex. moms (ord. pris 3 495 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vår tidning. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration. Erbjudandet gäller ej befintliga prenumeranter.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev