Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Dålig lönsamhet uppges ligga bakom stängningen i Hagfors

Publicerad: 21 Januari 2021, 07:28

Foto: Stastny/Wikimedia Commons

Att Ica-butiken i Hagfors skulle stänga uppgavs först bero på en chockhöjning av hyran. Nu uppger Ica Sverige att det snarare beror på butikens dåliga lönsamhet, rapporterar Värmlands Folkblad.


Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Som Dagligvarunytt rapporterat tidigare kommer Ica Supermarket i centrala Hagfors att stänga sista september i år. Då uppgavs anledningen vara en kraftig hyreshöjning.

– Ica Sverige har tagit inriktningsbeslutet att lämna läget, och kommer inte att förlänga hyreskontraktet, sa Ica-handlare Guy Wilson tidigare i veckan till Nya Wermlands-Tidningen.

Ica Sverige har dock en annan bild av uppsägningen av kontraktet.

– Bakgrunden till att vi lämnar läget är att butiken har haft svårt att göra positiva resultat, säger Sören Ekman, etableringschef på Ica Sverige till Värmlands Folkblad.

Enligt boksluten har butiken tappat försäljning och gått back de senaste två åren. Mellan 2015 och 2019 har nettoomsättningen minskat med ungefär 4,5 miljoner kronor.

Mattias Bülow är förvaltningsansvarig för fastigheten som ägs av Real Value Management Nordic AB och delar Icas bild om att uppsägningen grundar sig i butikens lönsamhet.

– Jag kan säga att de nuvarande villkoren är extremt låga. Relativt alla andra butiker ligger hyran extremt lågt så det är inte hyreskostnaden som gör det, säger han till Värmlands Folkblad.

Handlaren Guy Wilson delar inte fastighetsägarens bild av hyran.

– Om en 70-procentig hyreshöjning blir en marknadsmässig anpassning i otidsenliga lokaler där halva ytan är bakomvarande ytor i olika etage och undre plan med sviktande trägolv, så får de tycka det, skiriver han i ett sms till Värmlands Folkblad.

 

Andreas Heneborn

Reporter

andreas.heneborn@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Ica Sverige

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.