Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Dagligvaruhandelns stabila prognos – väntas fortsätta växa starkt: ”Kan ta andelar”

Publicerad: 11 December 2020, 07:01

Delar av detaljhandeln har det tufft, men matbutikerna väntas gå fortsatt starkt.

Foto: Gustaf Olsson

HUI sänker prognosen för detaljhandeln i år. Men matbutikerna väntas fortsatt växa starkt. ”Andra coronavägen gör att branschen kan ta andelar”, säger analytikern Ola Nevander.


HUI spådde i sin konjunkturrapport i september att detaljhandelns sammanlagda försäljning skulle öka med 3,5 procent i löpande priser 2020.

Men siffran har justerats – till tre procent.

– Många detaljhandlare hade satt sitt hopp till den viktiga julhandeln men avrådan som gäller från att vistas i butiksmiljöer och köpcentrum har lett till kraftigt minskade kundflöden, säger Ola Nevander till Dagligvarunytt.

Dagligvaruhandeln klarar sig dock från liknande direktiv och restriktioner och är totalt sett en av årets hetaste delbranscher.

Försäljningen väntas stiga med fem procent i löpande priser och det är lika mycket som i prognosen från september.

– Bostadsnära butiker, online, externa handelsområden och butiker med lågprisprofil har drivit utvecklingen.

E-handeln växte fram till och med oktober med närmare 80 procent jämfört med motsvarande period 2019.

Tillväxten sker dock från låga nivåer vilket innebär att ökningen i absoluta tal är begränsad.

– Livsmedelsleveranser är dessutom svåra att skala upp på kort tid eftersom kylda och frysta varor kräver särskilda logistiklösningar. Det har gjort det svårt för handeln att mäkta med den leveranskapacitet som konsumenterna efterfrågar, säger Ola Nevander.

Nivån i HUI:s prognos för dagligvaruhandeln är några procentenheter lägre än i indexet som Svensk Dagligvaruhandel presenterar varje månad.

Förklaringen är bland annat att Dagligvaruindex inte till fullo rymmer de segment som haft det motigt – främst gränshandeln och specialvaruhandeln.

– Även om de har det tufft kan den andra coronavågen leda till att dagligvaruhandeln återigen tar andelar av restaurangbranschen.

Smittspridning, restriktioner, vaccinationer och det generella ekonomiska läget innebär att det finns en betydande osäkerhet kring utvecklingen för dagligvaruhandeln.

Resebranschen och restaurangsektorn förväntas på sikt återhämta sig.

– Det talar för en svagare tillväxt kommande år, säger Ola Nevander och tillägger att sökningarna på flygresor från Arlanda har ökat en hel del bara de senaste veckorna.

Så spår HUI för 2020

All detaljhandel: 3,0 (3,5)

Dagligvaror: 5,0 (5,0)

Sällanköp: 2,0 (2,5)

Byggvaruhandel: 12 (9 till 14)

Hemelektronik: 12 (7 till 12)

Kläder: -20 (-15 till -25)

Möbler: 4,0 (5,0)

Sport- och fritid: 4,0 (4,0)

Övrigt: 2,5 (3,0)

 

Fotnot: Siffrorna är i procent och löpande priser. Föregående prognos inom parentes.

Källa: Detaljhandelns konjunkturrapport (HUI)

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.