Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Dagligvaruhandelns nya lyft – uppe i vårens höga nivåer

Publicerad: 17 November 2020, 05:45

E-handeln med mat växte med 83,7 procent i oktober.

Foto: Björn Dalin

Dagligvaruförsäljningen stiger mot vårens nivåer. Framför allt online hade höga ökningstal i oktober. ”Vi lägger fokus på att det inte blir trängsel i butikerna”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Coronapandemin är inne i en andra fas och det syns i statistiken från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Säljökningen uppgick till 8,3 procent i oktober jämfört med samma månad 2019.

– Försäljningen för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året. Huvudsakliga förklaringen är pandemin och att vi äter fler måltider hemma i stället för på restaurang, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex visar att försäljningen i fysiska butiker steg med sex procent.

– Variationen är dock stor mellan olika butiker beroende på deras läge.

Siffrorna från Svensk Dagligvaruhandel visar att en stor del av transaktionerna gjordes online förra månaden.

E-handeln växte totalt med 83,7 procent: upphämtning i butik med 142,4 procent och hemleverans med 51,8 procent.

– Ökad smittspridning tillika skärpta råd till allmänheten gör att den försäljningsutveckling som varit på nätet de senaste åtta månaderna fortsätter, säger Karin Brynell.

Svensk Dagligvaruhandel bedömer att kalendereffekten uppgick till 1,4 procent i oktober.

Indexet för november publiceras 15 december.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.