Försäljning
Dagligvaruhandelns nya lyft – uppe i vårens höga nivåer
Publicerad: 17 november 2020, 05:45
E-handeln med mat växte med 83,7 procent i oktober. Foto: Björn Dalin
Dagligvaruförsäljningen stiger mot vårens nivåer. Framför allt online hade höga ökningstal i oktober. ”Vi lägger fokus på att det inte blir trängsel i butikerna”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Ämnen i artikeln:
Svensk DagligvaruhandelCoronapandemin är inne i en andra fas och det syns i statistiken från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Säljökningen uppgick till 8,3 procent i oktober jämfört med samma månad 2019.
– Försäljningen för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året. Huvudsakliga förklaringen är pandemin och att vi äter fler måltider hemma i stället för på restaurang, säger Karin Brynell.
Dagligvaruindex visar att försäljningen i fysiska butiker steg med sex procent.
– Variationen är dock stor mellan olika butiker beroende på deras läge.
Siffrorna från Svensk Dagligvaruhandel visar att en stor del av transaktionerna gjordes online förra månaden.
E-handeln växte totalt med 83,7 procent: upphämtning i butik med 142,4 procent och hemleverans med 51,8 procent.
– Ökad smittspridning tillika skärpta råd till allmänheten gör att den försäljningsutveckling som varit på nätet de senaste åtta månaderna fortsätter, säger Karin Brynell.
Svensk Dagligvaruhandel bedömer att kalendereffekten uppgick till 1,4 procent i oktober.
Indexet för november publiceras 15 december.