lördag3 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Dagligvaruhandeln tog fart i februari – trots nytt stort tapp för online

Publicerad: 16 mars 2022, 05:32

Dagligvaruhandelns försäljning ökade procentuellt mycket i februari. All tillväxt kom enligt Svensk Dagligvaruhandel i fysiska butiker.

Foto: Pontus Edman

Dagligvaruhandeln fick ett säljlyft i februari. Fysiska butiker stod för branschens tillväxt. E-handeln backade däremot ännu en månad.

Ämnen i artikeln:

AxfoodCity GrossCoopHemköpIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seLinas matkasseTempoWillys

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index för februari visar att försäljningen ökade med 2,5 procent jämfört med samma månad förra året.

Jämförelsetalet var dock svagt.

– Februari 2021 var första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt, säger organisationens vd Karin Brynell.

LÄS OCKSÅ: Stark start på året för dagligvaror – fysiska butiker stod för hela tillväxten 

Försäljningen i fysiska butiker steg i februari med 4,2 procent.

– Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.

Online tappade enligt Svensk Dagligvaruhandel 18,8 procent jämfört med 2021 men å andra sidan var jämförelsetalen tuffa.

I februari i fjol uppgick tillväxten för den digitala tjänsten till höga 143,2 procent.

– Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som samma månad 2020, säger Karin Brynell.

LÄS OCKSÅ: Här är förklaringen till dagligvaruhandelns säljökning: ”Mött hushållens höga efterfrågan” 

Kalendereffekten beräknas till noll procent för februari månad.

Dagligvaruindex för mars publiceras 21 april och samma morgon offentliggörs Axfoods delårsrapport för årets första kvartal.

 

Dagligvaruhandeln i februari och 2022

Fysiska butiker: 4,2 (2,9)
E-handel: -18,8 (-12,8)
Avhämtning: -25,1 (-17,9)
Hemleverans: -11,9 (-7,1)
Kanalandel: 5,9 (6,2)
Totalt: 2,5 (1,7)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Bedömd kalendereffekt i februari: 0,0 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev