Försäljning
Dagligvaruhandeln tog fart i februari – trots nytt stort tapp för online
Publicerad: 16 mars 2022, 05:32
Dagligvaruhandelns försäljning ökade procentuellt mycket i februari. All tillväxt kom enligt Svensk Dagligvaruhandel i fysiska butiker.
Foto: Pontus Edman
Dagligvaruhandeln fick ett säljlyft i februari. Fysiska butiker stod för branschens tillväxt. E-handeln backade däremot ännu en månad.
Ämnen i artikeln:
AxfoodCity GrossCoopHemköpIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seLinas matkasseTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för februari visar att försäljningen ökade med 2,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Jämförelsetalet var dock svagt.
– Februari 2021 var första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt, säger organisationens vd Karin Brynell.
LÄS OCKSÅ: Stark start på året för dagligvaror – fysiska butiker stod för hela tillväxten
Försäljningen i fysiska butiker steg i februari med 4,2 procent.
– Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.
Online tappade enligt Svensk Dagligvaruhandel 18,8 procent jämfört med 2021 men å andra sidan var jämförelsetalen tuffa.
I februari i fjol uppgick tillväxten för den digitala tjänsten till höga 143,2 procent.
– Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som samma månad 2020, säger Karin Brynell.
LÄS OCKSÅ: Här är förklaringen till dagligvaruhandelns säljökning: ”Mött hushållens höga efterfrågan”
Kalendereffekten beräknas till noll procent för februari månad.
Dagligvaruindex för mars publiceras 21 april och samma morgon offentliggörs Axfoods delårsrapport för årets första kvartal.
Dagligvaruhandeln i februari och 2022
Fysiska butiker: 4,2 (2,9)
E-handel: -18,8 (-12,8)
Avhämtning: -25,1 (-17,9)
Hemleverans: -11,9 (-7,1)
Kanalandel: 5,9 (6,2)
Totalt: 2,5 (1,7)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Bedömd kalendereffekt i februari: 0,0 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).