Försäljning
Dagligvaruhandeln på plus i mars – inflation och stigande priser bakom lyftet
Publicerad: 21 april 2022, 04:40
Prisökningar gjorde att dagligvaruhandeln nådde positiv försäljningstillväxt i mars. Willys justerade sina mest enligt Pricetrackerindex.
Foto: Gustaf Olsson
Dagligvaruhandeln nådde tillväxt i mars – trots sen påsk. Säljökningen jämfört med 2021 berodde främst på inflationen. E-handeln tappade ännu en månad och kanalandelen sjönk.
Ämnen i artikeln:
City GrossCoopHemköpIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMathemMat.seTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för mars visar att försäljningen ökade med 0,6 procent jämfört med förra året eftersom stor del av inköpen inför stora mathelgen påsken gjordes i mars då.
Huvudförklaringen till att det ändå blev tillväxt i mars i år förklaras med inflationen.
– Livsmedelspriserna har fortsatt öka och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars, säger organisationens vd Karin Brynell.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i mars till 5,8 procent enligt Konsumentprisindex från SCB vilket gör att prisjusterade utvecklingen för branschen uppgick till -5,3 procent.
Pris- och kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick till -2,8 procent.
Omsättningen i fysiska butiker var i mars 3,1 procent högre än motsvarande månad i fjol medan e-handeln backade ännu en gång.
Hushållens intresse för att e-handla dagligvaror har sjunkit dramatiskt senaste halvåret. Foto: Björn Dalin
Sviten av negativ tillväxt för online är därmed uppe i sex månader i rad.
– En följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol.
E-handelns kanalandel sjönk till drygt fem procent i mars.
– Det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, säger Karin Brynell.
Dagligvaruindex för april publiceras 18 maj.
Dagligvaruhandeln i mars 2022
Fysiska butiker: 3,1 (3,0).
E-handel: -29,7 (-19,1).
Avhämtning: -38,3 (-25,6)
Hemleverans: -20,0 (-11,9).
Kanalandel: 5,4 (5,9).
Totalt: 0,6 (1,3).
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Bedömd kalendereffekt i mars: -2,4 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).