Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Dagligvaruhandeln gick starkast – när e-handeln växte från rekordnivåer

Publicerad: 21 september 2021, 07:51

E-handeln med mat växte kraftigt under det andra kvartalet.

Foto: Susan Berzelius

E-handeln fortsatte att växa under det andra kvartalet – trots förra årets rekordsiffror. Det visar E-barometern från Postnord. Dagligvaruhandeln var den bransch som gick starkast online.


E-handeln växte med 16 procent under det andra kvartalet, visar E-barometern som Postnord gör i samarbete med HUI Research och Svensk Digitalhandel. 

– Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021, med tanke på de höga tillväxttalen under 2020, då e-handeln växte med 49 procent. Men det är inte alls det vi ser. I stället växer nu e-handeln i samma takt som den gjorde före pandemin, men från en väldigt mycket högre nivå. Folk har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln även om det optimistiska coronaläget tillåter det, säger Carl-Fredrik Teder i en kommentar och slår fast:

– Vi kommer inte att se någon negativ tillväxt efter pandemin. E-handeln är nu så stor att tillväxten skapar tydliga strukturella förändringar.

Postnords e-handelsexpert Arne Andersson betonar också att beteendet är här för att stanna.

– Vi ser en otrolig tillväxt när vi jämför med 2020 och nu blir det viktigt att integrera fysiska och digitala kanaler och accelerera den transformeringen, säger han.

Dagligvaruhandeln är den bransch som växte mest online under kvartalet, med en tillväxt på 27 procent. Även barnartiklar och leksaker samt möbler och heminredning hade en tillväxt på över 20 procent. 

En etablerad e-handelsbransch som fortsätter att växa är böcker.

– Pandemin har gjort att man kanske tröttnar på att streama serier och tar en bok i stället, säger Arne Andersson.

Tillväxten online bransh för bransch under andra kvartalet

Dagligvaror: +27% 

Barnartiklar och leksaker: +22% 

Möbler och heminredning: +21% 

Hemelektronik: +18% 

Apotekshandel: +17%, 

Böcker och media: +17% 

Kläder och skor: +12% 

Sport och fritid: +12% 

Bygghandel: +11%.

 

Källa: E-barometern

 

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.