Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Coops triumf – trots färre turister och Lidls entré: ”Vi har byggt väldigt bra lag”

Publicerad: 14 april 2021, 05:16

Coop Gotlands vd Carl-Johan Stålhammar dirigerade föreningen till säljrekord 2020.

Foto: Miriam Järlesjö

Färre turister sommaren 2020 – och ny konkurrens från Lidl. Coop Gotland lyfte ändå försäljningen och resultatet. ”Vi tar marknadsandelar här på ön”, säger vd Carl-Johan Stålhammar.


Ämnen i artikeln:

Coop GotlandCoop

Dagligvarunytt kan i dag berätta att Coop Gotlands nettoomsättning steg med 7,5 procent eller 35,3 miljoner kronor 2020.

Därmed kom föreningen upp i 496,8 miljoner kronor (netto).

– Vi var väldigt nära en halv miljard men det tar vi i år, säger Carl-Johan Stålhammar till Dagligvarunytt.

Mycket tyder på att Coop Gotland kan klara den åtråvärda milstolpen det här här räkenskapsåret i stället.

Årets första tre månader har försäljningen ökat med 14 procent – trots hushållens bunkring i mars i fjol.

Carl-Johan Stålhammar utsågs till Årets ledare på Dagligvarugalan.

Foto: Coop Gotland

– Starten på 2021 har varit jättebra och om turisterna får möjlighet att resa hit den här sommaren har vi alla förutsättningar att nå målet.

Coop Gotlands årsredovisningar visar att försäljningen har ökat med nära 100 miljoner kronor på fyra år.

Hur har ni kunnat växa så mycket?
– Först och främst har vi byggt väldigt bra lag i butikerna. Alla medarbetare vet att de gör skillnad – varje dag. Vi sticker ut med lokala produkter och skapar nya händelser och upplevelser för kunderna, säger Carl-Johan Stålhammar som värvades från stora konferensanläggningen Wisby Strand för tre och ett halvt år sedan.

Stora Coop i Visby är lokomotivet för Gotland och hade inte oväntat den största försäljningsökningen 2020.

Stora Coop i Visby är lokomotivet för Coop Gotland.

Foto: Coop Gotland

Dessutom placerade sig Coop Klintehamn, Coop Roma, Coop Hemse och Coop Lärbro i tillväxttoppen.

– Det är otroligt roligt att det går så bra för oss också ute på landsbygden.

Coop Gotland byggde ut Coop Klintehamn med 650 kvadratmeter och föreningen har även investerat i Coop Slite, Coop Ljugarn och Coop Lärbro.

Därmed är alla nio butikerna uppgraderade.

– Beståndet är extremt fräscht, anser Carl-Johan Stålhammar.

Investeringarna uppgick förra året till 25 miljoner kronor och har finansierats med egna medel.

– Vi har inte behövt låna en enda krona.

Rörelseresultatet förbättrades med nio miljoner kronor och det innebar att Coop Gotland förbättrade rörelsemarginalen till 1,4 procent.

Ambitionen är att stärka det ekonomiska utfallet ytterligare.

Coop Gotlands vd Carl-Johan Stålhammar och avdelningsansvariga Jenny Hoffman på Stora Coop i Visby. ”Jag har praktiserat som plockare en heldag i varje butik”, berättar han.

Foto: Coop Gotland

– Jag bedömer att möjligheterna är goda att lyckas med det. Förra året byggde vi om flera av våra lönsammaste butiker. Vi ska fortsätta att minska svinnet och sälja varor med bra marginaler. Men vi tänker inte bemanna ned för att spara pengar. Det är våra medarbetare som gör skillnad i butikerna, säger Carl-Johan Stålhammar.

Coop Gotland i siffror

Nettoomsättning: 496,8 miljoner kronor (461,5 miljoner).

Rörelseresultat: 6,8 miljoner kronor (-2,2 miljoner).

Rörelsemarginal: 1,4 procent (-0,5 procent).

Fotnot: Siffrorna avser 2020 (2019 inom parentes).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop GotlandCoop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.