Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Coop lyfte försäljning och resultat – vd:ns syn på bokslutet för 2020: ”Jag är supernöjd”

Publicerad: 26 Mars 2021, 06:22

Coop Karlshamn och vd Peter Berggren förbättrade försäljningen 2020 och stärkte samtidigt resultatet.

Foto: Coop Karlshamn

Högre försäljning och starkare resultat – trots få turister. Coop Karlshamn levererade ändå betydligt bättre siffror. ”Jag är supernöjd med 2020”, säger vd Peter Berggren.


Dagligvarunytt kan i dag berätta att Coop Karlshamns nettoomsättning steg med 4,1 procent mellan 2019 och 2020.

Därmed kom föreningen upp i 234,5 miljoner kronor.

– Försäljningsutvecklingen är väldigt positiv med tanke på den svaga sommaren och början på hösten. Maj till och med september hade vi bara nolltillväxt på grund av inställda festivaler och relativt få turister, säger Peter Berggren till Dagligvarunytt.

Stora Coop är lokomotivet för Coop Karlshamn och svarar för huvuddelen av omsättningen.

Precis som andra Stora Coop i Sverige har den blivit en destination för ett ökat antal hushåll.

– Vi genomförde en prisoffensiv som ger en bra säljeffekt. Dessutom har vi väldigt god tillväxt i e-handeln på Stora Coop. Butikens onlineförsäljning mer än fördubblades i fjol.

Coop Karlshamn har tre butiker i formatet Coop och i marknadsområdet finns även en tidigare ”Netto-butik” som i huvudsak ägs av Coop Butiker och Stormarknader (CBS).

Penetrationen har stigit en hel del sedan Netto konverterades till Coop i Karlshamn.

– Alla butiker presterar bra trots att vi inte alls haft samma coronaeffekt som på andra platser i landet, säger Peter Berggren som värvades från Bergendahls Food till Coop Karlshamn för ett och ett halvt år sedan.

Föreningens rörelseresultat blev drygt 1,8 miljoner kronor och det var 4,8 miljoner kronor bättre än 2019.

Peter Berggren är belåten med de svarta siffrorna och hyllar medarbetarna insatser i butikerna.

– Vi inledde 2020 med ett kraftfullt åtgärdspaket, organiserade om, fördelade ut ansvar och skapade tydligare roller. Engagemanget ökade kraftigt, talanger fick större frihet och tack vare uppföljningar skapade vi effektiviseringar i driften.

Januari och februari i år har varit två starka månader för Coop Karlshamn men nu möter föreningen och övriga aktörer i dagligvaruhandeln extrema jämförelsetal från bland annat mars 2020.

Vad tror du om året?
– Marknadsläget känns osäkert för oss med tanke på pandemin och vaccineringar som drar ut på tiden. Två festivaler i närområdet är inställda också i sommar och det påverkar oss fortsatt negativt. Men vi har ambitionen att accelerera och prestera ännu bättre siffror än förra året, säger Peter Berggren.

Coop Karlshamn i siffror

Nettoomsättning: 234,5 miljoner kronor (225,3 miljoner)

Rörelseresultat: 1,8 miljoner kronor (-3,0 miljoner)

Rörelsemarginal: 0,8 procent (-1,3 procent)

Fotnot: Siffrorna avser 2020 (2019 inom parentes).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.