måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Coop, Lidl och Willys kan vinna pris i Market Awards – detaljhandelns nya tävling

Publicerad: 28 september 2022, 07:39

Det senaste året har Coop, Lidl och Willys gått starkt framåt inom flera områden. Därför är företagen finalister i Market Awards 2022.

Market Awards är detaljhandelns nya, stora tävling. Nu avslöjas de nominerade – och i kategorin Livsmedel är det Coop, Lidl och Willys som går till final.

Ämnen i artikeln:

CoopLidlWillys

Market Awards är den nya årliga tävlingen för den svenska detaljhandeln. Här är det företagens faktiska utveckling som står i fokus – och för att vinna krävs en stark framåtrörelse vad gäller finansiella nyckeltal, varumärke, innovation, kundnöjdhet och hållbarhet.

LÄS OCKSÅ: Unik kartläggning: Så går det för Coop – nyckeltalen bolag för bolag 

En omfattande research har genomförts av Market – som liksom Dagligvarunytt är en del av Di-gruppen – i samarbete med Xtreme Insight, Better Business samt Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidningen Aktuell Hållbarhet har också hjälpt till med en analys av företagens hållbarhetsarbete.

LÄS OCKSÅ: Johan Augustsson om de 20 åren på Lidl – och rådet till efterträdaren: ”Underskatta inte” 

Vinnarna koras i anslutning till Markets och Dagens Industris stora konferens Retail Arena på Grand Hôtel i Stockholm. Här kan du läsa mer om Market Awards-galan och anmäla ditt företag.

Utifrån en samlad bedömning har juryn kommit fram till följande finalister i kategorin Livsmedel:

Coop

Lidl

Willys

Market Awards-galan arrangeras den 19 oktober på Grand Hôtel i Stockholm.

Finalisterna har valts ut utifrån en sammanvägning av en mängd olika data – tillväxt, lönsamhet, kundnöjdhet, varumärkesutveckling, innovationsförmåga och hållbarhetsarbete.

– Finalisterna kan verkligen känna sig stolta över att ha kvalificerat sig som ett av detaljhandelns allra bästa företag. Det är ett gediget researcharbete som ligger bakom resultatet, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagligvarunytt och Market.

LÄS OCKSÅ: Unika siffror kedja för kedja – här är kundernas nya favoriter när priserna rusar: ”Inte oväntat” 

Market och Dagligvarunytt ska under fortsättningen av hösten att berätta mer hur finalisterna – och framför allt vinnarna – har arbetat för att lyckas. Samtliga finalister kommer också att presenteras i en tryckt bilaga som ska gå i Dagens industri och Dagligvarunytt i mitten av oktober.

Här är finalisterna i Market Awards övriga nio kategorier:

Optiker & accessoarer

Synoptik

Synsam

Iduna Group (Guldfynd, Hallbergs Guld, Albrekts Guld)

Hemelektronik

Elgiganten

Inet

Kjell & Co

Hus & hem

Blomsterlandet

Ikea

Jysk

LÄS OCKSÅ: Xtra en viktig framgångsfaktor – när Coops kundstock ökar: ”Konceptet ett extra bra vapen” 

Barn, lek & hobby

Jollyroom

Panduro

Partykungen

Kläder & mode

Dressmann

Lager 157

Lindex

LÄS OCKSÅ: Willys stora ryck i toppen – har klart fler kunder än Ica Maxi: ”Missgynnas inte i nuvarande miljö” 

Sport & fritid

Arken Zoo

Naturkompaniet

Stadium

Hälsa & skönhet

Apotea

Lyko

Rituals

Bygghandel

Bauhaus

Beijer Bygg

Byggmax

Diversehandel

Biltema

Gekås

Rusta

LÄS OCKSÅ: Därför vinner Willys slaget om kunderna: ”Har gjort en enorm resa” 

Juryn i Market Awards 2022

■ Fredrik Lange, docent, avdelningen för marknad och strategi, Center of Retailing, Handelshögskolan i Stockholm.

■ Per Davidson, vd, Xtreme Insight

■ Fredrik Siljelöf, analyschef Xtreme Insight

■ Lina Schölin, vd Better Business World Wide

■ Fredrik Svedjetun, chefredaktör Market och Dagligvarunytt

■ Maja Florin, affärsområdeschef Di-gruppen Möten & koncept

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev