Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Coop klippte till med högre försäljning – trots stängda gränser och få turister: ”Jag är otroligt stolt”

Publicerad: 24 Februari 2021, 05:42

Coop Norrbottens vd Peter Fjällborg inviger butiken i Arvidsjaur.

Foto: Coop Norrbotten

Stängda gränser och nästan inga turister i somras. Coop Norrbotten lyckades ändå öka försäljningen. ”En bedrift i dessa tider”, säger vd Peter Fjällborg.


Ämnen i artikeln:

CoopCoop Norrbotten

Coop Norrbotten är klar med bokslutet för 2020 och det visar att nettoomsättningen steg med 2,3 procent jämfört med 2019.

Därmed passerade föreningen för första gången 2,7 miljarder kronor.

– Jag är otroligt stolt över att vi lyckades hantera alla coronautmaningar så bra och dessutom öka försäljningen, säger Peter Fjällborg till Dagligvarunytt.

Men det såg länge ut som om den nordligaste konsumentföreningen i stället skulle backa.

Sommaren var riktigt svag – med ett omsättningstapp på 15 procent jämfört med året före.

– Gränshandeln mot Norge och Finland försvann och vi hade få turister från övriga Sverige.

Hösten blev dock avsevärt bättre för Coop Norrbotten och till slut ökade alltså försäljningen.

Marknadsandelen kan till och med ha förbättrats något – tack vare spurten på året.

– Vi ligger runt 42 procent och kanske tog någon tiondel, säger Peter Fjällborg.

E-handelsförsäljningen växte med 287 procent och det var långt över index på 94,5 procent.

Andelen ligger dock fortfarande bara på några procent jämfört med branschens 4,8 procent.

– Samtidigt hjälper vi många kunder och medlemmar ute på landsbygden som får ringa eller mejla beställningar och den försäljningen syns inte här.

Coop Norrbottens rörelseresultat blev 60,5 miljoner kronor eller en rörelsemarginal på drygt 2,2 procent.

Utfallet var knappt 20 miljoner kronor sämre än 2019.

– Men då sålde vi (handelsplatsen) Storheden så siffrorna blir inte jämförbara.

Soliditeten är enligt bokslutskommunikén höga 77,3 procent och det finns muskler att investera ytterligare i fysiska butiker och online.

Dagligvarunytt berättade i går om nya butiker i Kiruna (2022) och Gällivare (2023) men det dessutom bli nya sådana i Luleå och Boden.

– Vi vill och kan vara fortsatt offensiva, säger Peter Fjällborg.

Coop Norrbotten i siffror

Nettoomsättning: 2 731 miljoner kronor (2 669 miljoner)

Rörelseresultat: 60,5 miljoner kronor (79,2 miljoner)

Rörelsemarginal: 2,2 procent (2,9 procent)

Fotnot: Siffrorna avser 2020 (2019 inom parentes)

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

CoopCoop Norrbotten

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.