Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Coop-chefens ärliga åsikt – efter fyra år med säljtapp: ”Varit mer eller mindre i fritt fall”

Publicerad: 15 april 2021, 05:26

Coop Oskarshamns omsättning har minskat med 30 miljoner sedan 2016. Relativt nya vd:n Richard Hedsand har fokus på ökad försäljning och fortsatta krafttag kring kostnaderna.

Foto: Pontus Edman


Coop Oskarshamn fortsätter att tappa försäljning. Nu pratar föreningens vd klartext om bakslaget. ”Väldigt mycket har varit eftersatt här”, säger Richard Hedsand.


Ämnen i artikeln:

Coop OskarshamnCoop

Dagligvarunytt kan i dag berätta att Coop Oskarshamns nettoomsättning sjönk med 2,1 procent eller 8,9 miljoner kronor jämfört med 2019.

Därmed förlängdes föreningens negativa trend.

Minskningen är 30 miljoner kronor – på fyra år.

– Jag kom hit hösten 2019 och då var verksamheten mer eller mindre i fritt fall. Fokus verkar tidigare ha legat på allt annat än att driva försäljning och hålla ned kostnader, säger Richard Hedsand till Dagligvarunytt.

Coop Oskarshamn inledde förra året starkt men när coronapandemin slog till i månadsskiftet februari-mars bromsade försäljningen in.

Två av de normalt största butikerna drabbades hårdast när kundströmmarna förändrades: Coop Flanaden i Oskarshamn och Coop i Vimmerby.

Coop Flanaden i centrala Oskarshamn har drabbats hårt när kontor i stadskärnan har stängts och hushållen undviker gallerior under coronapandemin.

Foto: Susan Berzelius

– Flanaden är en galleria i centrum som har förlorat massor av besökare under pandemin. Alla butiker där har det extremt tufft när folk e-handlar och jobbar hemma. Vimmerby har påverkats negativt av att (turistmålet) Astrid Lindgrens värld tvingades att hålla stängt 2020.

Stora Coop har nått stora framgångar i landet det senaste året men Coop Oskarshamn har ingen stormarknad utan bara 15 butiker i formatet Coop.

– Vi har lidit av att inte kunna erbjuda storhandel men det är svårt att göra den rockaden i dag. Det är beklagligt att man inte har varit mer framsynta här och investerat i ett så starkt koncept. Det vi kan göra är att inrikta oss på att våra största butiker förbättrar utbud och säljtryck. Dessutom siktar vi på att starta fler e-handelsbutiker. Kundbemötandet i våra butiker måste höjas till högre nivåer och lägstanivån behöver bli högre, deklarerar Richard Hedsand.

Tre mindre och medelstora butiker stack dock ut positivt för Coop Oskarshamn förra räkenskapsåret.

Coop i Alsterbro utsågs 2019 till Årets butik i Nybro och har starka NKI-tal. Rebecka Gustavsson och ställföreträdande butikschefen Sofia Molin såg till att försäljningen ökade starkt 2020.

Foto: Thomas Ohlén

Coop Alsterbro, Coop Berga och Coop Fårbo nådde enligt Richard Hedsand goda tillväxtsiffror.

– Tre väldigt uppskattade butiker med höga NKI-tal.

Bokslutet visar att rörelseförlusten halverades 2020 och stannade på ”bara” 5,9 miljoner kronor.

Trenden med fortsatt resultatförbättring har fortsatt årets inledande drygt tre månader.

– Krafttag kring kostnader och ökad försäljningen är de viktigaste målen även för 2021, säger Richard Hedsand.

Coop Oskarshamn i siffror

Nettoomsättning: 424,1 miljoner kronor (433,0 miljoner).

Rörelseresultat: -5,9 miljoner kronor (-11,9 miljoner).

Rörelsemarginal: -1,4 procent (-2,8 procent).

Fotnot: Siffrorna avser 2020 (2019 inom parentes).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop OskarshamnCoop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.