Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Coop äntligen över drömgränsen – nu fortsätter offensiven: ”Kommer att hända mycket”

Publicerad: 8 Mars 2021, 13:12

Stora Coop i Kristianstad invigdes 17 februari och ska lyfta CKB ytterligare.

Foto: Coop Kristianstad Blekinge

Kraftig försäljningsökning, resultatlyft – och sänkta priser. Nu signalerar Coop Kristianstad Blekinge fortsatt offensiv. ”Det kommer att hända mycket”, säger vd Martin Runquist.


Ämnen i artikeln:

Coop Kristianstad/Blekinge

Dagligvarunytt kan i dag berätta att Coop Kristianstad Blekinge (CKB) förbättrade nettoomsättningen med 9,8 procent 2020 jämfört med 2019 – och med ett identiskt butiksbestånd.

Därmed passerade föreningen milstolpen en miljard kronor.

– Konsumtionen har förflyttats från restauranger och resor till förädlade produkter och det har stärkt försäljningen i många av våra butiker, säger Martin Runquist om den höga tillväxttakten.

Martin Runquist, vd för Coop Kristianstad Blekinge

Foto: Hans Alm

Mindre butiker på små orter som Hasslö, Kågeröd och Sibbhult sticker ut för Coop Kristianstad Blekinge.

Men även den enda stormarknaden – fram till februari i år – har presterade starkt.

– Stora Coop Flygstaden (Eslöv) hade en fantastisk försäljningsutveckling.

Coronapandemin har parallellt slagit försäljningsmässigt hårt mot delar av dagligvaruhandeln.

Coop i galleria Boulevard i centrala Kristianstad är inget undantag.

– Butiken har tappat väldigt många kunder till förmån för butiker med egen utomhusparkering och utan inomhuspassager för att komma till butiken, säger Martin Runquist till Dagligvarunytt.

Försäljningsframgången och butikseffektiviseringar bidrog till att CKB förbättrade det operativa resultatet med nära 30 miljoner kronor.

Rörelseresultatet blev dock negativt: minus 7,6 miljoner kronor.

– Vi har fortsatt att investera i nya butiker och ställt om andra.

Stora Coop invigdes i Härlöv i utkanten av Kristianstad i februari i år och om ett år beräknas Stora Coop i Ronneby invigas. 

CKB investerade också i en prisoffensiv 2020 och sänkte priserna med ungefär fem procent på hela sortimentet i en tredjedel av beståndet.

– I övriga butiker har vi sänkt priset på delar av sortimentet med cirka fem procent, säger Martin Runquist.

Coop Butiker och Stormarknader (CBS) bildade tillsammans med bland annat Coop Kristianstad Blekinge regionala bolaget Coop Sydöst för att driva de 13 före detta ”Netto-butikerna”.

CKB äger knappt 27 procent av aktierna i Coop Sydöst och nu finns Coop-butiker på 34 platser jämfört med tidigare 18.

– Det är alltså nästan en fördubbling av antalet butiker vilket ger våra medlemmar en större möjlighet att handla i sin förening och dra nytta av ägandet i Coop.

Coop Sydöst har enligt CKB:s vd ”gått in på samma låga prisnivå” som när butikerna hette Netto.

– Prissänkningen i befintliga butiker kombinerat med det låga priset i de nya butikerna gör att vår prisbild i marknaden radikalt sänkts till en nivå som på många marknader är klart lägre än våra konkurrenters, säger Martin Runquist.

Coop Kristianstad Blekinge i siffror

Nettoomsättning: 1 071,2 miljoner kronor (975,8 miljoner)

Rörelseresultat: -7,6 miljoner kronor (-22,2 miljoner)

Rörelsemarginal: -0,7 procent (-2,3 procent)

Fotnot: Siffrorna avser 2020 (2019 inom parentes).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop Kristianstad/Blekinge

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.