Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Clas Ohlson växer i samarbetet med Mathem: ”Vi ökar vår andel”

Publicerad: 4 Januari 2021, 10:01

Mathem växer under coronakrisen när fler svenskar handlar mat på nätet. Det gynnar Clas Ohlson vars försäljning hos e-handlaren växte med 140 procent under det andra kvartalet. ”Dessutom har vi ökat vår andel i deras kassar”, säger Pär Christiansen, tillförordnad vd.


I december 2017 inledde Clas Ohlson sitt samarbete med Mathem. Dels blev kedjan delägare i e-handlaren, dels fanns ambitionen att Mathems kunder skulle kunna beställa delar av kedjans sortiment och få det levererat tillsammans med sina matkassar.

Under andra kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår ökade Clas Ohlsons försäljning hos e-handlaren med 140 procent.

– Dels ökar Mathem sin egen försäljning och det gynnar även oss. Dels har vi ökat vår andel i kassarna genom bättre träffsäkerhet i sortimentet och en ökad tillgänglighet, säger Pär Christiansen till Dagligvarunytt.

Under pandemin har Mathem sett en kraftigt ökad försäljning när fler svenskar väljer att e-handla mat och har också ökat sin kapacitet som en följd av det.

– Och vi växer med Mathem, konstaterar Pär Christiansen.

I dag finns drygt 1 500 artiklar från Clas Ohlsons sortiment till försäljning hos e-handlaren. Det handlar främst om förbrukningsvaror och produkter kopplade till hemmet.

– Det kan variera lite från säsong till säsong.

För lite mer än ett år sedan meddelade Clas Ohlson att kedjan skulle inleda ett liknande samarbete med Mathems norska motsvarighet, Kolonial.no.

– Vi ser samma typ av utveckling där. I Norge har vi inte varit i gång lika länge så därför har vi inga jämförbara siffror än, säger Pär Christiansen.

Men han ser inga skäl till att det samarbetet inte ska bli lika framgångsrikt.

Nyligen meddelade Mathem att de inleder ett samarbete med Kronans Apotek. Det innebär att e-handlarens kunder även kommer att kunna få mediciner levererade med sina matkassar.

Pär Christiansen ser positivt på samarbetet.

– Mathem utvecklas till en typ av marknadsplats på nätet. Ju större sortimentet är desto mer trafik driver de till sajten då kundnyttan ökar, säger han .

Daniel Norman

Reporter

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.