Försäljning
Butikernas revansch – står för större delen av tillväxten: ”Håller i sig”
Publicerad: 21 oktober 2021, 04:47
Dagligvaruhandeln växte med 1,6 procent i september och fysiska butiker svarar för större delen av säljökningen.
Foto: Kalle Östgren
Dagligvaruhandeln hade god utveckling även i september. Fysiska butiker stod för större delen av försäljningstillväxten. ”Kunderna har successivt återgått till att handla i butik”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Ämnen i artikeln:
AxfoodBergendahlsCity GrossCoopHemköpIca GruppenIca SverigeIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlLinas matkasseMat.seMathemSvensk DagligvaruhandelTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för september visar att försäljningen steg med 1,6 procent i september jämfört med samma månad 2020.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,3 procent under månaden.
– Den positiva utvecklingen i butik startade redan i juni och håller i sig in i hösten, säger Karin Brynell.
Online hade enligt indexet starkare utveckling i relativa tal i september: 6,9 procent.
Upphämtning i butik växte med 10,4 procent och hemleverans med fyra procent.
– Försäljningstillväxten i e-handeln var positiv trots höga jämförelsetal från föregående år.
E-handelns andel av hela dagligvaruförsäljningen uppgick förra månaden till 5,2 procent.
– Det är något högre än under motsvarande månad föregående år trots att vi levde med mer restriktioner då, säger Karin Brynell.
Dagligvarunytt har tidigare berättat att Ica-butikernas försäljning ökade med 0,9 procent i september och siffrorna från Svensk Dagligvaruhandel visar att Ica Maxi var den enda profil inom Ica som växte mer än branschen.
LÄS OCKSÅ: Störst är bäst hos Ica – Maxi växer mest trots tuffa siffror från 2020
City Gross försäljning lyfte med 3,7 procent i september.
LÄS OCKSÅ: City Gross styrkebesked – vann mot Ica Maxi: ”Inne i positiv trend”
Dagligvaruindexet för oktober publiceras 17 november.
Dagligvaruhandeln i september och 2021
Fysiska butiker: 1,3 (-0,3)
E-handel: 6,9 (44,0)
Avhämtning: 10,4 (65,0)
Hemleverans: 4,0 (27,0)
Kanalandel: 5,2 (6,1)
Totalt: 1,6 (1,6)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2020. Bedömd kalendereffekt i september: 0,2 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).