Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Butikerna ser ljust på framtiden: ”Tror på en stark försäljning under sensommar- och höstmånaderna”

Publicerad: 19 juli 2021, 06:31

Nya Handelsbarometern visar framtidstro i butikerna.

Foto: Hemköp

Handeln är fortsatt positiv inför de kommande månaderna. Det visar Handelsbarometern för juli från Svensk Handel. ”Glädjande med fortsatt positiva signaler från en butikshandel som under lång tid varit hårt drabbad”, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Framtidsindikatorn, som visar hur butikshandlarna ser på försäljningen, antal anställda och lönsamhet, backade något under juli och minskar med 3,1 enheter. Men butikshandeln fortsätter att vara positiv inför de kommande tre månaderna och index ligger på 107,9. 

– Det är glädjande att vi fortsatt får positiva signaler från en butikshandel som under lång tid har varit hårt drabbad av coronapandemins följder. Även om vi denna månad ser en viss minskning från föregående månads höga nivåer går det att konstatera att svenska butikshandlare tror på en stark försäljning under sensommar- och höstmånaderna, säger Karin Johansson i en kommentar.

Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Partihandeln står för den största framtidstron. Där ökar index med 4,8 enheter. I takt med att allt fler vaccineras och smittspridningen minskar söker sig fler kunder tillbaka till de fysiska butikerna, vilket får effekt på e-handlarnas framtidstro som backar med 5,2 enheter. 

Optimismen fortsätter dock vara hög och index ligger på 108,9.

– Det är ingen överraskning att e-handelns fortsatt starka framtidstro mattas av något i takt med att vi återgå till en något mer normal vardag. Det finns ett uppdämt behov av att åter vistas i fysiska butiker och spendera pengar på sådant som kanske tidigare inte varit möjligt i och med pandemin, exempelvis resor och restaurangbesök, säger , säger Karin Johansson och avslutar:

– Trots detta har pandemin medfört att e-handeln blivit en allt mer naturlig del av människors inköpsvanor, inte minst bland våra äldre.

LÄS MER: Trendbrott i juni: Nu är tillväxten tillbaka i de fysiska butikerna

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News