söndag4 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Butikerna är eniga – här är varukategorin som går åt i krisen: ”Lite förvånad”

Publicerad: 14 april 2023, 10:29

Dagligvaruhandeln tappar försäljningsvolym i den höga matprisinflationen. Men Dagligvarunytt får ett samstämmigt svar på frågan: Vad unnar sig kunderna, trots tunnare plånbok?


Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Per Edin, Haidar Ibrahim och Emma Mackay. Foto: Filip Edin / Coop / Susan Berzelius /

Konfektyr var den kategori där kampanjandelen ökat mest under 2022, visade siffror från GFK i november. Den starka trenden för sötsaker håller i sig, vittnar butiker nu om.

Per Edin, handlare, Ica Supermarket Åkeredshallen, Västra Frölunda:
– Godis, chips och läsk ökar försäljningen av. Det brukar vara så i dåliga tider så det förvånar oss inte.

Emma Mackay, handlare, Ica Nära Ljung (söder om Herrljunga):
– Konfektyravdelningen håller siffrorna, jämfört med övriga avdelningar. Jag är lite förvånad, men det är samtidigt något man kan känna igen sig själv i.

Haidar Ibrahim, butikschef, Coop Bråddgatan, Norrköping:
– Jag ser att dryck, snacks och godis ökat i antal sålda artiklar i år jämfört med samma period tidigare år, även om vi tappar lite i kunder just nu.

LÄS OCKSÅ: ”Inflationen kräver stort fokus på inköp” – Coop anställer fler trots konjunkturen

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev