Försäljning
Butikerna är eniga – här är varukategorin som går åt i krisen: ”Lite förvånad”
Publicerad: 14 april 2023, 10:29
Dagligvaruhandeln tappar försäljningsvolym i den höga matprisinflationen. Men Dagligvarunytt får ett samstämmigt svar på frågan: Vad unnar sig kunderna, trots tunnare plånbok?
Per Edin, Haidar Ibrahim och Emma Mackay. Foto: Filip Edin / Coop / Susan Berzelius /
Konfektyr var den kategori där kampanjandelen ökat mest under 2022, visade siffror från GFK i november. Den starka trenden för sötsaker håller i sig, vittnar butiker nu om.
Per Edin, handlare, Ica Supermarket Åkeredshallen, Västra Frölunda:
– Godis, chips och läsk ökar försäljningen av. Det brukar vara så i dåliga tider så det förvånar oss inte.
Emma Mackay, handlare, Ica Nära Ljung (söder om Herrljunga):
– Konfektyravdelningen håller siffrorna, jämfört med övriga avdelningar. Jag är lite förvånad, men det är samtidigt något man kan känna igen sig själv i.
Haidar Ibrahim, butikschef, Coop Bråddgatan, Norrköping:
– Jag ser att dryck, snacks och godis ökat i antal sålda artiklar i år jämfört med samma period tidigare år, även om vi tappar lite i kunder just nu.
LÄS OCKSÅ: ”Inflationen kräver stort fokus på inköp” – Coop anställer fler trots konjunkturen