Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Black Friday driver trafik till matbutikerna – gynnar dem som säljer specialvaror

Publicerad: 22 november 2022, 13:38

Emil Engström, Ica Maxi Gnista i Uppsala, Madeleine Strömdal, Citygross i Staffanstorp, och Tommie From, Hemköp i Mall of Scandinavia i Solna.

Inom dagligvaruhandeln verkar intresset för shoppinghögtiden Black Friday vara tämligen svalt. Men för stormarknader med specialvaror och butiker i shoppinggallerior driver högtiden trafik till butikerna.

Ämnen i artikeln:

Ica SverigeIca MaxiHemköpCity Gross

Ellen Larsson

ellen.larsson@bonniernews.se


Enligt Dagligvarunytts rundning till en rad stormarknader med ett sortiment av specialvaror som elektronik, leksaker och köksutrustning kör dagligvaruhandeln framför allt med kedjegemensamma kampanjer för att uppmärksamma shoppinghögtiden Black Friday. Erbjudandena i kampanjbladet driver trafik till Ica Maxi Gnista i Uppsala, enligt butiksmedarbetaren Emil Engström.

Emil Engström, butiksmedarbetare, Ica Maxi Gnista, Uppsala.

Foto: privat

– Vi jobbar mot Black Friday hela veckan med bra erbjudanden på specialvaror. Det är framför allt hemelektronik som säljs till extra bra priser, som exempelvis tv-apparater, hörlurar och airfryers. Erbjudandena i kampanjbladet lockar hit många kunder och det skapar merförsäljning i butiken, säger han.

Även City Gross har kedjegemensamma erbjudanden på specialvaror inför Black Friday berättar Madeleine Strömdal som är butikschef på Citygross i Staffanstorp: 

– Sedan gör vi vanligtvis något lokalt också, med extrapris på lösgodis och saker från bageriet för att skapa merförsäljning runt försäljningshögtiden. Perioden runt den här shoppinghögtiden är väldigt intensiv. Och genom paketfloden fortsätter den sedan ända till julhandeln. 

Madeleine Strömdal som är butikschef på Citygross i Staffanstorp.

Foto: City Gross

Enligt flera tillfrågade stormarknadschefer på Stora Coop görs inga centrala satsningar på Black Friday och butikerna väljer därför också att avstå från lokala initiativ. För mindre butiker, utan ett sortiment med specialvaror, finns det inte heller någon anledning att uppmärksamma shoppinghelgen, enligt några butikschefer som Dagligvarunytt talat med.

Men för butiker i centrala lägen eller i stora köpcentrum kan livsmedelsbutikerna gagnas på andra sätt.

Vi gör inget speciellt bara för Black Friday. Vi räknar med att det kommer att vara hysteriskt här i köpcentret ändå. Men till den veckan, kör vi egen marknadsföring. Det är löning, Black Friday och 1:a advent. Så det borde ge lite extra försäljning, säger Tommie From som är handlare för Hemköp i Mall of Scandinavia i Solna norr om Stockholm. 

Kenneth Ohlsson och Tommie From är handlare för Hemköp i köpcentret Mall of Scandinavia.

 

 

 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev