Försäljning
Beskedet från Lidl-chefen – när svenskarna jagar klipp: Kundstocken växer tvåsiffrigt
Publicerad: 13 mars 2023, 08:56
Robert Stekovic, kommersiell chef för Lidl i Sverige.
Foto: Pressbild
Fler svenska handlar hos Lidl när matpriserna skenar. ”Vi har ibland vissa utmaningar att klara köpupplevelsen”, säger kommersiella chefen Robert Stekovic.
Ämnen i artikeln:
LidlLÄS OCKSÅ: Exklusivt: Kedjorna som sticker i väg – när matpriserna chockhöjs
Matpriserna skenar. Det gör att jakten på klipp intensifieras.
– Äntligen jämför folk priser och funderar på varför de ska betala mer för samma sak. Tidigare har svenskar inte brytt sig så mycket om vad maten har kostat, de har köpt ändå, säger Robert Stekovic till TT.
Han berättar för TT att antalet kunder vuxit tvåsiffrigt varje månad de senaste fem månaderna.
– Man kan aldrig få för mycket kunder, men vi har ibland vissa utmaningar i att klara köpupplevelsen.
Mest attraktivt är kampanjvaror.
– Allt som har rött pris går mycket starkare och snabbare än förut, säger Robert Stekovic som berättar att dyrare mat liksom non food säljer sämre.
– Vi ser att stora märkesprodukter som normalt är väldigt populära inte går så bra. Våra egna varumärken säljer bättre. Folk är mer medvetna, man kanske testar ett annat smör än det man är van vid.
LÄS OCKSÅ: Ica Maxis bakslag – här är siffrorna som avslöjar hur många kunder jätten tappar