Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Bara grönt i Årets Dagligvara: ”Växtbaserat är inte längre en nisch”

Publicerad: 31 augusti 2021, 09:55

Här är produkterna som tävlar om att bli Årets dagligvara.

Foto: Pressbild

En vegansk kebab, en vegopizza och en yoghurt gjord på havre har chans att vinna Årets Dagligvara. Priset delas ut till produkter som haft de mest framgångsrika och innovativa lanseringarna i dagligvaruhandeln under det senaste året.


Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

I dag blev det klart vilka tre produkter som gått till final i Årets Dagligvara, ett pris som delas ut av handeln till produkter som haft de mest framgångsrika och innovativa lanseringarna i dagligvaruhandeln.

Årets nominerade har en sak gemensamt: De är alla vegetariska.

– Att tre växtbaserade produkter så tydligt sticker ut både i försäljningsdatan och när vi i juryn adderar kvalitativa kriterier som exempelvis innovationshöjd och konsumentinsikt visar tydligt att växtbaserat inte längre är en nisch utan något för många företag såväl som många konsumentgrupper, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.

De nominerade är vegokebab från Schysst käk, vegopizza från Anamma, Orkla Foods Sverige och Havregurt Turkisk från Oatly.

Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare och presenteras den 7 oktober i samband med Dagligvaruleverantörers Förbunds digitala höstmöte.

Årets Dagligvara

Ett pris som har delats ut sedan 2006 av Svensk Dagligvaruhandel (och tidigare även DLF). Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, Nielsen IQ, och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. 

 

Agneta Renmark

Reporter

agneta.renmark@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Dagligvaruhandel

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News