Försäljning
Baksidan med Facebook-satsningen: ”Beställer inte pizza och struntar i att hämta den”
Publicerad: 20 februari 2023, 13:48
OBS! Genrebild som inte föreställer den aktuella butiken.
Foto: Monika Nilsson Lysell
Försäljning via Facebook ledde till oväntade bekymmer för Ica Nära-butiken. Men handlarens skarpa inlägg fick positivt gensvar av kunderna. ”Tror att det blir bättre framöver”
Ämnen i artikeln:
Ica NäraHandlarna Fanny och Jimmy Vejdegren har drivit Ica Nära Viken i Karlstad sedan 2019 och handlarparet tog tidigt initiativ till försäljning via Facebook. Och försäljningen via Facebook har varit framgångsrik. Men den snabba tillväxten fick en oväntad negativ effekt.
– Det har växt alldeles enormt, vilket är fantastiskt kul! Men det blir problem om varorna inte hämtas ut. Butiken är så liten att vi har helt enkelt inte plats för allt som inte hämtas, säger Fanny Vejdegren till Värmlands Folkblad.
Butiken erbjuder alltifrån fläskfilé till tvättservetter, toapapper, kaffe och smörgåstårtor till de de 7 500 följarna på Facebook. Men när 17 av 75 bokade smörgåstårtor inför Alla hjärtans dag inte hämtades ut skrev hon ett lätt förmanande inlägg till sina kunder.
– Jag skulle tro att de flesta helt enkelt glömmer bort det. För andra kommer livet emellan: saker händer, och det har jag all förståelse för. Men för att det här ska funka måste vi jobba tillsammans, butik och kunder. Man beställer inte en pizza och struntar i att hämta den, säger Fanny Vejdegren.
Handlarens skarpa inlägg på Facebook blev det mest gillade någonsin för butiken.
– Kommentarerna visar vilka härliga och positiva kunder vi har. Ibland får jag bara påminna om vad det innebär för oss om man inte hämtar sin bokning. Jag hoppas och tror att det blir bättre framöver!