Försäljning
Axfoods bakslag – tappade mot index: ”Bara att växa är en bedrift”
Publicerad: 21 oktober 2021, 06:02
Axfood och vd Klas Balkow hade lägre försäljningsökning än index tredje kvartalet. Willys tuffa jämförelsetal är främsta förklaringen.
Foto: Miriam Järlesjö
Axfood tappade till branschindex tredje kvartalet i år. Största förklaringen: Willys utmanande siffror från 2020. ”En bedrift att växa med de jämförelsetalen”, säger koncernchefen Klas Balkow.
Dagligvarunytt berättade nyligen i en stor kartläggning om Willys starka utveckling sedan 2016 – med försäljning långt över index och att rörelsemarginalen stigit med en procentenhet.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 2 446 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 3 495 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.