Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Axfood växte mer än marknaden under andra kvartalet: “Hög intensitet”

Publicerad: 15 juli 2021, 06:47

Positiva siffror för Willys och Hemköps franchisedrivna butiker under årets andra kvartal.

Axfood redovisar fortsatt medvind för Willys och sjösätter stora investeringar i logistik. ”Vi stänger ännu ett starkt kvartal”, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpWillys

Under årets andra kvartal uppgick butiksomsättningen (total försäljning, inklusive e-handel) inom Axfoodgruppen till 12 059 miljoner kronor (11 928), en ökning med 1,1 procent.

Koncernens rörelseresultat, inkluderat jämförelsestörande poster relaterat till förvärvskostnader för affären med Bergendahls, ökade och uppgick till 607 miljoner kronor (605). 

Så här utvecklades butiksförsäljningen i Axfoods kedjeprofiler under det andra kvartalet:

Willys: 0,9 (-1,1)
Hemköp, egenägda: -2,4 (1,9)
Hemköp, franchise: 4,2 (0,5)
Hemköp totalt: 1,5 (1,1)
Total butiksomsättning: 1,1 (-0,4)

Siffrorna är i procent och avser total försäljningsutveckling andra kvartalet 2021 jämfört med samma period 2020 (jämförbara butiker inom parentes).

Den totala tillväxten på 1,1 procent för kedjornas butiksomsättning innebär att Axfood tog andelar – Dagligvaruindex visar att marknaden totalt sett växte med 0,6 procent under det andra kvartalet.

Lär mer: Trendbrott i juni: Nu är tillväxten tillbaka i de fysiska butikerna 

Under perioden visar Willys och de franchiseägda Hemköpsbutikerna den starkaste utvecklingen i gruppen, samtidigt som Hemköps egenägda butiker tappade mot marknaden, vilket främst förklaras av konverteringar till franchiseägda butiker. 

Försäljningstillväxten för Eurocash i gränshandeln uppgick till drygt fem procent som en följd av låga jämförelsetal och en gradvis ökad kundtillströmning i takt med lättade reserestriktioner från mitten av juni. 

Försäljningen för Snabbgross ökade väsentligt som en följd av låga jämförelsetal och en något bättre situation på kafé- och restaurangmarknaden.

Axfood tillkännager också nya satsningar på logistik. Under kommande år flyttar och automatiserar koncernen e-handelslagret i Backa i Göteborg, automatiserar det nya frukt- och gröntlagret i Landskrona, och bygger ut höglagret i Backa med automation. Satsningarna kompletterar Axfoods nya logistikcenter i Bålsta.

– Vi fortsätter hålla en mycket hög takt i våra framtidssatsningar. Trots höga jämförelsetal, en negativ kalendereffekt och den lägsta matprisinflationen på många år fortsätter Axfood att växa, kommenterar Klas Balkow.

Nyligen tillkännagavs Axfoods förvärv av Bergendahls Food och en minoritetsandel i City Gross. Affären prövas nu av Konkurrensverket.

Läs mer:

Konkurrensverket fördjupar granskningen av Axfoods jätteaffär: ”Utan åtgärd eller förbjudas” 

Axfood om Konkurrensverkets fördjupade prövning av jätteaffären: ”Inte oväntat” 

Axfoods jätteaffär – här är strategiska planen för City Gross: ”Utveckla och stärka” 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpWillys

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News