Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Axfood tappade – mot index och Ica-butikerna: ”Betydligt lägre än tidigare kvartal”

Publicerad: 22 april 2021, 05:45

Butiksomsättningen för Axfoods koncept och vd Klas Balkow ökade mindre än index och Ica första kvartalet.

Foto: Miriam Järlesjö

Axfood fick stryk av index och Ica första kvartalet. Omsättningen i butikerna stannade på 2,4 procent. ”Vi har börjat att möta höga jämförelsetal”, säger vd Klas Balkow.


Ämnen i artikeln:

AxfoodHemköpMat.seTempoWillys

Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med tre procent årets inledande tre månader (fysisk handel och online) medan Ica-butikerna kom upp 2,7 procent.

Axfood fick nöja sig med 2,4 procent.

– Vi fick en stabil start på det nya året men butiksomsättningstillväxten var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal. Utöver en negativ kalendereffekt jämförs detta kvartal med ett första kvartal föregående år som var kraftigt påverkat av bunkringen, säger Klas Balkow i delårsrapporten för första kvartalet.

Willys växte med 3,2 procent och tog alltså marknadsandelar enligt index men affärsområdets siffra är egentligen högre.

Eurocash ingår i Willys siffror och lider av att gränshandeln med Norge är obefintlig just nu.

Eurocash finns på åtta platser vid norska gränsen och räknas in i Willys siffror.

– Situationen för Eurocash var lika svår som tidigare i den avstannade gränshandeln.

Hemköps tillväxt stannade på 0,8 procent men det var betydande skillnader mellan egenägda och handlarägda butiker.

Kedjans eget bestånd backade med 4,6 procent jämfört med 2020.

– Egenägda butiker i Hemköp har en högre andel butiker i centrala storstadslägen som har påverkats negativt av en kraftigt minskad kundtillströmning, säger Klas Balkow.

Hemköp i Kolbäck och handlaren Cecilia Lindkvist såg till att Hemköps handlare ökade försäljningen med 4,6 procent första kvartalet.

Foto: Thomas Ohlén

Försäljningen i de franchisedrivna butikerna inom Hemköp ökade däremot med hela 4,6 procent.

Även systerkedjan Tempo – som också drivs av handlare – hade enligt delårsrsapporten ”stark tillväxt”.

– Franchisebutikerna har en majoritet av bostadsnära lägen.

Axfoods e-handel till konsumenter hade första kvartalet en tillväxt på 139 procent och det var högre än indexet på 127,6 procent.

Axfoods e-handel växte med 139 procent första kvartalet och det var högre än index.

Foto: Kalle Östgren

– Alla har olika behov och preferenser och därför ser vi det som vår uppgift att erbjuda en mångfald av koncept och försäljningskanaler. Vårt omnikanalerbjudande och ett brett erbjudande inom e-handeln är starkt och vi satsar hela tiden på att öka nyttan och värdet för kunden, säger Klas Balkow.

Axfoods försäljning i siffror

Willys: 3,2 (0,4)

Hemköp, egenägda: -4,6 (-1,1)

Hemköp, franchise 4,7 (1,6)

Hemköp totalt: 0,8 (0,5)

Total butiksomsättning: 2,4 (0,5)

Fotnot: Siffrorna är i procent och avser total försäljningsutveckling första kvartalet 2021 jämfört med samma period 2020 (jämförbara butiker inom parentes).

Källa: Axfood

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.