Försäljning
Axfood tappade – mot index och Ica-butikerna: ”Betydligt lägre än tidigare kvartal”
Publicerad: 22 april 2021, 05:45
Butiksomsättningen för Axfoods koncept och vd Klas Balkow ökade mindre än index och Ica första kvartalet.
Foto: Miriam Järlesjö
Axfood fick stryk av index och Ica första kvartalet. Omsättningen i butikerna stannade på 2,4 procent. ”Vi har börjat att möta höga jämförelsetal”, säger vd Klas Balkow.
Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med tre procent årets inledande tre månader (fysisk handel och online) medan Ica-butikerna kom upp 2,7 procent.
Axfood fick nöja sig med 2,4 procent.
– Vi fick en stabil start på det nya året men butiksomsättningstillväxten var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal. Utöver en negativ kalendereffekt jämförs detta kvartal med ett första kvartal föregående år som var kraftigt påverkat av bunkringen, säger Klas Balkow i delårsrapporten för första kvartalet.
Willys växte med 3,2 procent och tog alltså marknadsandelar enligt index men affärsområdets siffra är egentligen högre.
Eurocash ingår i Willys siffror och lider av att gränshandeln med Norge är obefintlig just nu.
Eurocash finns på åtta platser vid norska gränsen och räknas in i Willys siffror.
– Situationen för Eurocash var lika svår som tidigare i den avstannade gränshandeln.
Hemköps tillväxt stannade på 0,8 procent men det var betydande skillnader mellan egenägda och handlarägda butiker.
Kedjans eget bestånd backade med 4,6 procent jämfört med 2020.
– Egenägda butiker i Hemköp har en högre andel butiker i centrala storstadslägen som har påverkats negativt av en kraftigt minskad kundtillströmning, säger Klas Balkow.
Hemköp i Kolbäck och handlaren Cecilia Lindkvist såg till att Hemköps handlare ökade försäljningen med 4,6 procent första kvartalet.
Foto: Thomas Ohlén
Försäljningen i de franchisedrivna butikerna inom Hemköp ökade däremot med hela 4,6 procent.
Även systerkedjan Tempo – som också drivs av handlare – hade enligt delårsrsapporten ”stark tillväxt”.
– Franchisebutikerna har en majoritet av bostadsnära lägen.
Axfoods e-handel till konsumenter hade första kvartalet en tillväxt på 139 procent och det var högre än indexet på 127,6 procent.
Axfoods e-handel växte med 139 procent första kvartalet och det var högre än index.
Foto: Kalle Östgren
– Alla har olika behov och preferenser och därför ser vi det som vår uppgift att erbjuda en mångfald av koncept och försäljningskanaler. Vårt omnikanalerbjudande och ett brett erbjudande inom e-handeln är starkt och vi satsar hela tiden på att öka nyttan och värdet för kunden, säger Klas Balkow.
Axfoods försäljning i siffror
Willys: 3,2 (0,4)
Hemköp, egenägda: -4,6 (-1,1)
Hemköp, franchise 4,7 (1,6)
Hemköp totalt: 0,8 (0,5)
Total butiksomsättning: 2,4 (0,5)
Fotnot: Siffrorna är i procent och avser total försäljningsutveckling första kvartalet 2021 jämfört med samma period 2020 (jämförbara butiker inom parentes).
Källa: Axfood