Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Axfood slog Ica och branschen igen – rekordstark ökning för Hemköps handlare

Publicerad: 4 Februari 2021, 06:53

”Vi har lyckats behålla en hög utvecklingstakt även om pandemin krävt stort fokus”, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Foto: Fredrik Sandin Carlsson, Joakim Lenell

Axfood ökade sina marknadsandelar även 2020. Hemköps handlare och Willys lyckades bäst. ”Ett starkt år under extraordinära omständigheter”, säger vd Klas Balkow.


Ämnen i artikeln:

AxfoodWillysHemköp

Axfoods bokslutskommuniké visar att dagligvarukoncernens butiksomsättning lyfte med 8,7 procent jämfört med 2019 (6,9 procent i jämförbara butiker).

Dagligvaruhandeln kom upp i 7,6 procent.

Ica-butikerna fick nöja sig med 7,2 procent.

– Vi fortsatte att växa snabbare än marknaden och med förbättrad lönsamhet. Även om pandemin krävt stort fokus har vi lyckats att behålla en hög utvecklingstakt, säger Klas Balkow.

Willys har länge haft betydande kommersiella framgångar och 2020 blev inget undantag för den lågprisprofilerade kedjan.

Försäljningen steg med 9,5 procent (totalt) respektive 7,9 procent (jämförbara) trots att Eurocash pressade gränshandel mot Norge ingår i siffrorna.

– Allt fler har kommit att uppskatta Willys koncept vilket placeringen på tio-i-topplistan i en stor undersökning över Sveriges mest ansedda bolag är ett bevis för.

Investeringarna fortsätter – med bland annat fler fysiska butiker, ökad e-handelsnärvaro och modernisering av befintliga butiker.

– Ambitionen är att attrahera fler kunder och öka kundnöjdheten ytterligare, säger Klas Balkow.

Situationen vid norska gränsen innebar att läget för Eurocash förvärrades ytterligare i oktober.

Utökade reserestriktioner slog hårt mot näringen.

– Men vi är övertygade om att gränshandeln kommer att återhämta sig när restriktionerna hävs.

Handlarna inom Hemköp hade enligt bokslutskommunikén den procentuellt klart högsta tillväxttakten inom Axfood.

Totala lyftet uppgick till 13 procent medan den jämförbara försäljningen blev 6,3 procent.

– Hemköp fortsätter att attrahera allt fler handlare att ansluta sig och vi stärker kedjan med de satsningar vi gör i att stärka kundmötet, accelerera utrullningen av e-handeln och lansera ett förbättrat lojalitetsprogram i Klubb Hemköp, säger Klas Balkow.

Däremot minskade den totala försäljningen för Hemköps egenägda butiker med 0,6 procent.

Bakslaget berodde på butiker i storstäder som har hamnat i ”fel” lägen under coronapandemin.

– De har påverkats negativt av en kraftigt minskad kundtillströmning jämfört med de handlarägda Hemköps-butikerna som har en majoritet av butikerna i bostadsnära områden.

Axfood rörelseresultat steg från knappt 2,3 miljarder kronor till drygt 2,5 miljarder kronor eller en rörelsemarginal på 4,7 procent.

I år investerar koncernen 1,8-1,9 miljarder kronor och det är mer än 2020.

– Vi räknar bland annat med att etablera fem-tio butiker och ytterligare stärka tillgängligheten och närvaron online, säger Klas Balkow.

 

Axfoods försäljning i siffror

Kedja                                   2020

                    Samtliga butiker   Jämförbara butiker

Willys                                9,5                        7,9

Hemköp egenägda        -0,6                        2,8

Hemköp franchise         13,0                        6,3

Hemköp totalt                  7,1                        4,8

Total butiksomsättning   8,7                            6,9

Fotnot: Siffrorna är i procent

Källa: Axfood

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

AxfoodWillysHemköp

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.