Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Axfood-apotekets coronalyft: ”Det var ett otroligt tryck”

Publicerad: 16 september 2020, 07:48

Corona har gett Axfood-ägda Apohem en rejäl skjuts. På bara några månader ökade omsättningen med 400 procent.


Ämnen i artikeln:

CoronaMat.seAxfood

I mars 2019 tillträdde Gustav Hasselgren som vd för Apohem och företaget summerar sitt första hela år – omsättningen landade på nästan 40 miljoner kronor.

Sen kom 2020 och med det en global pandemi.

– Jag har jobbat inom retail i 14 år och jag har aldrig varit med om något liknande, det var ett otroligt tryck, säger vd Gustav Hasselgren till Dagligvarunytt.

Nerringd kundtjänst

Passen på lagret justerades från att börja sex på morgonen till två på natten. Antalet farmaceuter dubblerades. Hela ledningsgruppen hjälpte till att packa order. Marknads- och säljavdelningen hjälpte en nedringd kundtjänst.

Under första halvåret 2020 växte Apohem fyra eller fem gånger jämfört med samma period 2019.

Sedan ett par månader tillbaka har företaget ett pilotprojekt där man testar att samleverera med Mat.se.

– Det viktigaste för oss med piloten var att undersöka om samleveranser är relevant, och det är det, det vet vi nu. Vi har fått väldigt fina resultat men det finns mer att arbeta på för en ännu bättre köpupplevelse. Samarbeten med koncernsyskon har en enorm potential, säger Gustav Hasselgren

ANDREAS HENEBORN

Ämnen i artikeln:

CoronaMat.seAxfood

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.