Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 5 Februari 2021, 08:20
Tempo öppnade på Skallberget i Västerås i slutet av 2020. Fram till och med sommaren invigs ytterligare minst sju butiker i kedjan.
Foto: Thomas Ohlén
Tempos försäljning lyfte rekordmycket 2020. Nu växer kedjan med ytterligare sju butiker. ”Men vi jobbar på fler lägen i höst”, säger affärsområdeschefen Henrik Sved.
Ämnen i artikeln:
TempoDagligvarunytt kan i dag avslöja att Axfoods ”doldis” Tempo förra året nådde största försäljningsframgången någonsin.
Ökningen uppgick till 11,7 procent i jämförbara butiker.
– En fantastisk nivå, säger Henrik Sved om den remarkabla tillväxttakten.
Bild 1/1 Tempos affärschef Henrik Sved redovisar rekordtillväxt för butikerna 2020.
Foto: Thomas Ohlén
Tempo presterade en stark start på 2020 men siffrorna steg ytterligare när coronapandemin slog till i mars.
Många svenskar har jobbat och jobbar hemma eller i sina fritidshus och det har påverkat Tempo positivt.
– Säljökningen kommer i alla regioner i landet men butiker i Roslagen och på Västkusten ligger på extrema tal.
Bild 1/1 Tempo Vätö i Stockholms skärgård och handlaren Timo Lehtisalo var med och lyfte kedjan förra året.
Foto: Pressbild
December är normalt en månad då stora butiker lägger beslag på den viktiga julhandeln.
Avslutningen på 2020 blev dock en triumf för Tempo – med ett jämfört lyft på 19,5 procent.
– Det är otroligt glädjande att Tempo lyckades så bra då. Det kan bero på att många kunder har lärt sig att Tempo har ett fullgott och prisvärt erbjudande. Handlarna gör självklart ett väldigt bra jobb med sina butiker och får höga betyg i NKI-mätningar, säger Henrik Sved.
Tempo fanns på ungefär 125 platser vid årsskiftet men kedjan kommer att passera 130 före sommaren.
Tre butiker etableras i Stockholmsområdet – och till det kommer fyra i Bollnäs, Halmstad, Sala och Örebro.
– Det känns jätteroligt att ha gjort klart med duktiga handlare. Men jag bedömer att vi kan växa med nya butiker under hösten. Vi för diskussioner med fler men det är för tidigt att berätta mer om det i dag.
Hur förklarar du intresset för att bli handlare inom Tempo?
– Tempo blev 2018 organisatoriskt en del av Hemköp och det har blivit väldigt lyckat. Därmed kan vi ge handlarna ännu bättre stöd och hjälpa dem att utveckla sina butiker. Många i dagligvaruhandeln ser att det går bra för Tempo och det skapar ett intresse, säger Henrik Sved.
Bild 1/1 Torbjörn Hammar och Åsa Andeer på Tempo i Vattholma utanför Uppsala får snart ännu fler handlarkollegor.
Foto: Thomas Ohlén
Ämnen i artikeln:
Tempo