Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Försäljning

Avslöjar: Rekord igen för Coop – försäljning och resultat ökade kraftigt: ”Ett styrkebesked”

Publicerad: 23 Februari 2021, 09:50

Coop Varbergs vd Göran Borg är nöjd – efter att ha presenterat rekordsiffror igen.

Foto: Thomas Ohlén

Coop Varberg fortsätter att briljera – och slå rekord. Försäljningen och resultatet steg kraftigt förra året. ”Vi gör det bra”, säger vd Göran Borg.


Ämnen i artikeln:

Coop

Dagligvarunytt kan avslöja att Coop Varberg nettoomsättning steg med 13,5 procent mellan 2019 och 2020.

Därmed kom föreningen upp i 504,2 miljoner kronor.

– Första gången vi passerar en halv miljard, säger Göran Borg till Dagligvarunytt om den historiska milstolpen.

Coronapandemin är inte oväntat en förklaring till att Coop Varbergs försäljning steg så mycket.

Hemarbete och studier i bostaden i stället för i skolorna flyttar transaktioner till dagligvaruhandeln.

– Det påverkar givetvis oss positivt.

Men samtidigt har normalt turisttäta Varberg tappat många besökare jämfört med tidigare somrar.

Danskar, norrmän och tyskar har uteblivit – på grund av stängda gränser och reserestriktioner.

– Vi hade faktiskt knappt någon säljökning alls i semestermånaden juli, säger Göran Borg.

Coop Varberg förlorade förra året den kommunala försäljningen till Ica Kvantum och Ica Hajen Lågpris.

Göran Borg vill inte uppge hur mycket affären var värd.

– Men det var ganska mycket pengar och att ändå öka försäljningen så mycket känns förstås som ett styrkebesked.

Stadsdelsbutiken på Söder bidrog i hög grad till föreningens starka utveckling 2020.

Tillväxten uppgick till 23,5 procent.

– Varberg expanderar och det byggs mycket i närheten av den butiken, säger Göran Borg.

Coop Butiker och Stormarknader (CBS) sålde 1 maj den tidigare ”Netto-butiken” i centrum till Coop varberg.

Utfallet har hittills varit svagt.

– Butiken har tyvärr tappat försäljning efter omställningen. En förklaring är pandemin. Stadskärnan har tappat besökare – precis som på andra platser i landet. Men på sikt är jag inte orolig.

Coop Varbergs e-handel slår i taket – och är lönsam. På bilden Stora Coop-chefen Magnus Petersson med ännu en beställning.

Foto: Thomas Ohlén

E-handeln opereras från Stora Coop i Varberg och byggdes ut innan coronapandemin slog till i mars förra året.

Kapaciteten har slagit i taket nästan varje dag.

– Intresset är enormt för online i Varberg. Det är möjligt att vi expanderar den ytterligare. Men vi avvaktar till pandemin är över. Vi vill inte vara överinvesterade. Det är viktigt att hålla i pengarna, deklarerar Göran Borg.

Dagligvarunytts årliga ekonomiska granskningar avslöjar att Coop Varberg alltid har legat i toppen av de drygt tio största juridiska personerna inom Coop.

2020 steg rörelseresultatet till 27,6 miljoner kronor eller en rörelsemarginal på 5,5 procent.

– Vi har fortsatt att förbättra bruttovinsten. Framför allt har vi fått ned matsvinnet. Och vi tjänar pengar på vår e-handel.

Vad är det mer som gör att Coop Varberg har en så stark position?

– Vi har otroligt duktiga och engagerade medarbetare och butikschefer i alla våra fyra butiker. Butikerna är väldriftade och finns i attraktiva lägen – även om centrum är ”fel” just i samband med pandemin. Vi har byggt nätverk i kommunen, näringslivet och föreningar som stärker varumärket Coop Varberg. Vi är också duktiga på hållbarhet men inte bara på varor. Nu investerar vi i solceller på två av butikerna för att generera grön el, säger Göran Borg.

Coop Varberg i siffror

Nettoomsättning: 504,2 miljoner kronor (444,7 miljoner)

Rörelseresultat: 27,6 miljoner kronor (21,8 miljoner)

Rörelsemarginal: 5,5 procent (4,9 procent)

Fotnot: Siffrorna avser 2020 (2019 inom parentes).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.