Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Avgörande faktorn som styr hur vi handlar post-covid: Åldern

Publicerad: 30 juli 2021, 12:48

Foto: Pressbild

En av handelns viktigaste frågor inför hösten är i vilken grad kunderna återvänder till de fysiska butikerna. Resultatet av en ny, internationell undersökning pekar på att åldern har en avgörande betydelse.


Ämnen i artikeln:

KonsumentbeteendeUndersökningar

Förutsatt att pandemin klingar av enligt förhoppningarna är en stor fråga i detaljhandeln i hur hög grad konsumenterna och e-handelskunderna – som ökat dramatiskt i antal under pandemin – återvänder till de fysiska butikerna.

En ny studie genomförd av Forrester visar att engagemanget att återvända till fysisk handel till stor del beror på vilken åldersgrupp man tillhör.

Researchföretaget menar att konsumenter i dag, mer eller mindre medvetet, generellt befinner sig i ett läge där man väger de båda alternativens för- och nackdelar mot varandra.

Resultatet indikerar att stora attitydförändringar kan vara i rörelse. Fyra av tio konsumenter i undersökningen uppger att de i dag känner att de har mindre utbyte av fysisk handel än tidigare – och så stor andel som en tredjedel säger att de överhuvudtaget inte känner något behov av att återvända till fysisk handel, även efter att pandemin helt är över.

Det innebär ändå inte, skriver Retail Detail, att det pågår ett strömhopp från fysisk handel – till exempel pekar fyra av tio amerikanska konsumenter på de fysiska butikernas fördelar i form av bekvämlighet och snabbhet.

Samtidigt finns, visar resultatet, en viktig social komponent som styr inköpsmönstren – och åldern har en tung roll.

Till exempel är Generation Z, personer som växt upp efter millennieskiftet, ibland preciserat som personer födda mellan 1995 och 2012, gruppen som är mest entusiastiska till att ta en inköpsrunda tillsammans med vänner eller familjen. De bedöms också vara den grupp som kan påverka fysisk handel mest.

Den något äldre gruppen Millennials, som brukar definieras som konsumenter födda mellan 1982 och 2004, känner enligt undersökningsresultatet inget större behov av att återvända till fysisk handel – och är mer benägna än genomsnitet att undvika fysiska butiker över huvud taget.

 

LÄS MER:

Fyra experter: Därför ändrar inte pandemin våra köpmönster för alltid 

Tydligare polarisering av köpmönster i pandemins spår: ”Många har uppgraderat vardagen” 

Framtidsexperten har kartlagt samhället efter corona – här är faktorerna som förändrar handeln 

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev