Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter och butiksreportage om försäljning inom dagligvaruhandeln.
Hållbarhet
I ett försök att stötta svenska bönder uppmanar Ica till nya samarbeten mellan butiker och lokala leverantörer. ”Vi får väldigt tydliga signaler om att konsumenten har en hög betalningsvilja för de här produkterna trots omvärlds- och prissituationen”, säger Sofia Olsson på Ica Sverige.
Försäljning
Det är hög tid att ladda köttdisken med pluma. Fläskdetaljen kommer vara eftertraktad bland grillälskare i sommar, om vi ska tro experterna som Dagligvarunytt frågat: Vad är hetast att lägga på grillen i år?
Försäljning
Coops satsning på obemannat har visat sig vara framgångsrik. I hybridbutiken i Tystberga har fler kunder handlat i butik sedan införandet. ”Två till tre kunder under alla dygnets timmar.”
Försäljning
Trots att livsmedelskedjorna går svenska bönder till mötes i prisförhandlingar, riskerar närproducerat att bli lidande. Dagabs vd Nicholas Pettersson och Lidls försäljningsdirektör Robert Stekovic berättar om den exceptionella prispressen och hur kedjorna arbetar för att få kunderna att välja svenska livsmedel.
Försäljning
Fastemånaden ramadan avslutas med det tre dagar långa firandet eid al-fitr, en stor mathögtid för många muslimer. Dagligvarunytt frågade fyra butiker vilka varor de ser en ökad efterfrågan av nu kring eid al-fitr?
Försäljning
Handlarna är pressade och oroas över lönsamheten när inflationen skenar. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”Den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet är särskilt anmärkningsvärd”, säger chefsekonom Johan Davidson.
Försäljning
När priserna på varor som kaffe, matoljor och mejeriprodukter ökar i snabb takt flyttar allt fler konsumenter handen i hyllan mot billigare alternativ. Men skillnaderna mellan stad och land är stora, enligt Dagligvarunytts rundringning. Läs om:
✓ Hur landsortbutikerna måste rusta sig för att klara konkurrensen.
✓ Boomen för allt med extrapriser.
✓ Dubbla smällen när drivmedelspriserna skenar.
✓ Rädslan för hösten och vintern: ”Då kommer smällen”.
Försäljning
Ökade livsmedelspriser skapar ett större behov av mat till reducerade priser. På fredag öppnar Matmissionen sin fjärde sociala matbutik i Stockholmsområdet. ”Vi mer än fördubblar antalet butiker på ett halvår”, säger Johan Rindevall som är chef för Matmissionen.
Försäljning
Ökade livsmedelspriser skapar ett större behov av mat till reducerade priser. I dag öppnar Räddningsmissionen sin andra sociala matbutik Maträtt i Göteborg. ”Vi öppnar i precis rätt tid – men det mättar inte behovet”, säger verksamhetschefen Ida-Lina Frisell Aasland.
Försäljning
Livsmedelskedjornas vd:ar protesterar mot den, politiker har lagt motförslag och i matbutikerna bubblar oron. Regeringens föreslagna lagändring som ska stoppa bluffreor kan skapa mycket merjobb för butiksmedarbetare, om inte protesterna får gehör.
Försäljning
Axfood levererade en imponerande inledning på året och utklassade ännu en gång marknaden.
Nu förklarar vd:n:
Starkare utvecklingen än index
✓ Willys fortsatt höga säljlyft
✓ Varför e-handeln tappar mindre
✓ Eurocash betydelse för Axfood
✓ Stigande priserna på mat
– Många faktorer påverkar framöver, säger Klas Balkow i en stor intervju.
Försäljning
Axfood, City Gross, Coop, Ica och Lidl gör gemensam sak för att stoppa ett lagförslag, som är tänkt att börja gälla redan i sommar. ”Lagändringen medför kort sagt ökade kostnader, i en tid då kostnadstrycket redan är högt” skriver kedjornas vd:ar i en gemensam debattartikel.
Försäljning
Tempo har blivit en vinnare i dagligvaruhandeln – och här är handlarprofilen som leder kollegorna.
Nu berättar Fredrik Rosengren om:
✓ Kedjans säljlyft senaste åren
✓ Intresset från andra handlare
✓ Nära samarbetet inom Axfood
✓ Vad branschen kan lära av servicehandeln
✓ Egna – och oväntade – karriärbytet
– Jag kommer inte på något roligare än att vara i butiken, säger kedjans ordförande i en stor intervju.
Försäljning
Både Arla och HK Scan möter lantbrukets ökade kostnader genom stora prishöjningar. Nu trycker de på för att prisjusteringarna ska nå ända ut i matbutikerna. ”När dieseln går från 18 till 26 kronor måste färsen gå från 100 till 130 kronor också, så är det bara”, säger Torbjörn Lithell på HK Scan.
Försäljning
Svenska ägg måste upp i pris, vädjar äggproducenterna. Annars kan det bli äggbrist på andra sidan påsk. ”Dåliga äggpriser kan leda till att man slaktar ut tidigare för att spara pengar”, säger Fredrik Ullstrand, en av Coops och Icas äggleverantörer, till Södermanlands nyheter.
Försäljning
Gränshandeln har växlat upp de senaste två månaderna. Försäljningen vid Hypermat och Maximat Nordby närmar sig nu forna toppnoteringar. ”Vi får jobba som galningar”, säger Hypermats vd Kaj Hänninen.
Försäljning
Filmstaden vill inte se godis och snacks från andra aktörer i sina salonger – vilket kan slå mot butikerna. ”Det kommer att finnas enskilda som får ett försäljningstapp”, säger Therese Knapp på Coop.
Försäljning
På kort sikt väntar en rejäl kalldusch för matbutiker, efter de goda coronaåren. Men när inflation och höjda energipriser börjar gröpa hål i svenskarnas plånböcker kan dagligvaruhandeln återigen bli vinnare på bekostnad av restauranger, spår McKinseys expert Rickard Vallöf.