onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick

Tescos kunder väljer självskanning för att undvika skam i kassan

Publicerad: 6 december 2022, 09:11

Självskanningen är populär bland Tescos kunder.

Pressade brittiska kunder tar till nya vanor för att klara matbudgeten. Försäljningen av fryst kalkon har fördubblats inför jul, och användningen av självskanning har ökat, berättar Tescos vd Ken Murphy.


Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Genom att självskanna kan kunderna ha exakt koll på att de har råd med varorna i kundkorgen. Då behöver de inte skämmas i kassan, och behöva plocka bort varor för att få betalningen att gå igenom. Beteendeförändringen märks tydligt hos den brittiska dagligvarukedjan Tesco, berättar vd Ken Murphy i en intervju med BBC

– Med självskanning har kunderna möjlighet att byta ut produkter i varukorgen, för att vara säkra på att handla till en viss budget, säger Ken Murphy. 

Tesco ser också att kunden väljer fryst mat framför färskvaror. Inför jul har försäljningen av fryst kalkon fördubblats, jämfört med 2019. Ken Murphy tror att det är för att den frysta är billigare än den färska, och för att kunden vill sprida ut matkostnaderna och på så sätt försäkra sig om att de har råd med den viktiga julmatskomponenten. 

Storbritannien hade en matprisinflation på 16,2 procent i oktober. Mjölk, pasta, margarin och egg är varor som stigit kraftigt i pris. 

– Vi ser att många kunder väljer våra egna märkesvaror när de köper basvaror som till exempel pasta och ris, säger Ken Murphy till BBC.

LÄS OCKSÅ: Danska Coops lågpriskedja körde politisk kampanj i grönsakshyllan 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev