onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Utblick

Rubbad maktbalans i Danmark när dagligvarugigant kastar in handduken

Publicerad: 12 december 2022, 08:44

Arkivbild.

Tyska Aldi Nord överger den danska dagligvarumarknaden, efter år av förlusttyngd verksamhet. Rema 1000 köper majoriteten av butiker i kampen mot Netto som marknadsledare.

Ämnen i artikeln:

NettoLågpris

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


På fredagen annonserade tyska dagligvarujätten Aldi Nord sitt slutgiltiga uttåg från den danska marknaden, där kedjan funnits etablerad sedan 1977.

”Beslutet att lämna den danska marknaden har tagits som en del av Aldis transformationsstrategi för att fokusera insatserna på de övriga åtta europeiska marknaderna, där Aldi upplever stark tillväxt, skapar bättre resultat och ser långsiktig potential”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Unika siffror: Här vinner Coop mark – närmar sig marknadsledaren 

Kedjan har under de senaste åren gått med miljardförluster och beskedet ses inte som någon större överraskning i Danmark, skriver danska Dagligvarehandlen i en analys.

Vidare har norskägda Rema 1000 annonserat att de köper 114 av Aldis 188 butiker i landet.

– Aldi öppnade i Danmark 1977 som den första lågpriskedjan och fungerade som en stor inspiration för vår ägare, Odd Reitan, när han öppnade den första Rema i Trondheim 1979, säger Remas vd Henrik Burkal i en kommentar.

– Så det är med lika delar ödmjukhet och stolthet som vi nu får bära flaggan. Förvärvet ger oss möjlighet att etablera fler Rema 1000-butiker med fristående Rema-handlare i lokalsamhällen där vi inte finns i dag – med högkvalitativa produkter till låga priser. Vi ser fram emot att välkomna våra nya kollegor till Rema-sfären, fortsätter han.

Aldis resterande butiker kommer att stänga 2023, om inte någon annan kedja väljer att överta delar av den tyska kedjans kvartstående bestånd.

Affären mellan Aldi och Rema 1000 ska dock granskas av den danska konkurrensmyndigheten innan den godkänns, då marknaden nu krymper från fem till fyra större aktörer.

Tillskottet av Aldis 114 butiker betyder också att Remas butiksnätverk på sikt växer till närmare 450. 

Draget placerar aktören på andra plats bakom Salling Group-ägda Netto som i dagsläget förfogar över 525 dagligvarubutiker och väntas ge Rema 1000 en rejäl chans att utmana konkurrenten i rollen som marknadsledare.

LÄS OCKSÅ: Norska giganten mot kollisionskurs – med regeringen: ”På rätt väg” 

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev