Utblick
Norska giganten vacklar – värsta tillväxtraset på decennier
Publicerad: 9 mars 2023, 12:54
Arkivbild. Meny gör ett historiskt dåligt år i Norge.
Foto: Lars Welin
Marknadsettan Norgesgruppen tappar stort i Norge. Enligt färska siffror är tillväxtraset det värsta på nästan 20 år.
Norges största dagligvaruaktör Norgesgruppen tappar stort till konkurrenten Rema 1000, enligt färska årssiffror från analysföretaget NielsenIQ som finanssajten E24 tagit del av.
Rema 1000 lyckades öka sina marknadsandelar till 23,5 procent i fjol, en ökning motsvarande 0,6 procentenheter mot 2021.
Samtidigt tappade Norgesgruppen 0,5 procentenheter av sina andelar under 2022 – det största raset bland aktörerna. Dominanten samlar i dag strax över 40 procent av marknadens omsättning.
LÄS OCKSÅ: Lidl kliver fram – mitt i stormen: ”Det ingår i vår strategi att nå ut till fler”
Coop lyckades bibehålla sin marknadsandel om cirka 30 procent.
– Nedgången på 0,5 procentenheter för Norgesgruppen totalt sett är en bra indikation på att konkurrensen i branschen är hård och långt mer dynamisk än vad vissa försöker framställa den som, säger Stein Rømmerud, kommunikationsdirektör på Norgesgruppen, till sajten.
Nedgången för marknadsettan är samtidigt det värsta på nästan 20 år. Bortsett från ett marginellt fall 2021 har koncernen tagit andelar under alla år sedan 2004.
Nedbrutet per kedja backar Norgesgruppen-ägda Meny mest i branschen. Under 2022 förlorade kedjan 0,4 procentenheter av sina andelar. Detta samtidigt som lågpriskonceptet Kiwi, också ägt av Norgesgruppen, lyfte med 0,1 procentenheter.
De senaste årsvisa siffrorna från analysföretaget visar dessutom att raset för Meny accelererar. Mellan februari i fjol och februari 2023 backar Meny med 1,4 procentenheter medan Kiwi tog fart uppåt med en ökning om 2,3 procentenheter under samma period.
– Hade det bara varit en nedgång i år hade jag inte varit så orolig med tanke på att fokus nu ligger på pris. Men det här är en del av en trend vi sett under flera år och det ger anledning till oro, säger handelsforskaren Øystein Foros till Nettavisen.
Totalt sett backade dagligvaruförsäljningen i landet med 1,9 procent under 2022 jämfört med året innan. Norska konsumenter spenderade sammanlagt 225 miljarder svenska kronor på dagligvaror under fjolåret.
LÄS OCKSÅ: Ica Maxis bakslag – här är siffrorna som avslöjar hur många kunder jätten tappar