Utblick
Här tar politikerna i med hårdhandskarna – tvingar jättarna att sluta avtal med konkurrenter
Publicerad: 2 september 2022, 08:32
Foodstuffs New World-butik i Te Kauwhata, Nya Zeeland, som öppnade i mars i år. Foodstuffs dominerar tillsammans med Woolworths den nya zeeländska dagligvarumarknaden. Foto: Foodstuffs press
Matpriserna skenar – då sätter Nya Zeelands regering press på Woolworths och Foodstuffs. De två dagligvarujättarna tvingas nu att öppna sina lager och sälja produkter till ”adekvata priser” till sina konkurrenter.
Ämnen i artikeln:
MatpriserPriserna ökar kraftigt runtom i världen – och politikerna brottas med att hitta lösningar för att dämpa utvecklingen.
I Nya Zeeland aviserade regeringen förra veckan att de är beredda att ta i med hårdhandskarna.
Premiärminister Jacinda Ardern slog fast att Woolworths och Foodstuffs måste teckna schysta leveransavtal med sina konkurrenter. Om så inte sker ska regeringen ”låsa upp dörrarna till lagerlokalerna” – och tvinga Woolworths och Foodstuffs att sälja varor till sina konkurrenter till reglerade priser.
Enligt Jacinda Ardern ska förändringarna leda till ”ökad konkurrens” och ”ett större utbud av billigare produkter”.
Målet är också att skapa rätt förutsättningar för att få in fler, större aktörer på marknaden.
– Det kommer inte att ske om det inte finns tillgång till varor att ställa på hyllorna, säger Jacinda Ardern, enligt sajten Stuff.
Utspelet kritiseras av oppositionen för att vara ”luddigt”. Detta medan Woolworths-chefen Spencer Sonn berättar att företaget redan bygger en grossistverksamhet och är på gång att skriva avtal med en första butikskedja.
Även Foodstuffs hävdar att företaget har inlett diskussioner med konkurrerande dagligvaruföretag.
Den nya zeeländska marknaden uppgår till 22 miljarder dollar, motsvarande drygt 170 miljarder kronor. Hela 80 procent kontrolleras av Foodstuffs, med kedjor som New World och PaknSave, samt Woolworths, som driver kedjorna Countdown, Fresh Choice and Super Value.
De två koncernerna dominerar också grossist- och logistikledet på den nya zeeländska marknaden.
FREDRIK SVEDJETUN
fredrik.svedjetun@bonniernews.se