Utblick
Franska jätten hakar på trenden – testar prenumeration
Publicerad: 29 september 2021, 12:31
Carrefour hakar på den europeiska trenden för att öka lojaliteten.
Foto: Kalle Östgren
Carrefour startar ett test av betalda prenumerationer som ger rabatt på kedjans alla egna märkesvaror.
Franska Carrefour, Europas tredje största dagligvaruaktör, lanserar en ny modell med betalda prenumerationer.
Kunder som betalar en månadsavgift på 5,99 euro, drygt 60 kronor, får en rabatt på 15 procent på kedjans alla 7 000 egna märkesvaror.
Upplägget kan också kombineras med andra erbjudanden och bonus från lojalitetsprogram.
Testet startade den 20 september och genomförs i 21 supermarkets i regionen i och omkring staden Rouen i Normandie.
Carrefour ska utvärdera testet av prenumerationskonceptet i slutet av året, för att då ta beslut om en eventuell rikstäckande utrullning under 2022.
Prenumerationsupplägg blir allt vanligare i den europeiska dagligvarubranschen. Olika koncept har under de senaste två åren lanserats av bland andra Delhaize, Monoprix och Leader Price, de två sistnämnda ingår båda i Casino Group.