Utblick
Finsk vd om svenska prisdragen: "Inte realistiskt"
Publicerad: 28 mars 2023, 12:02
Arkivbild. Keskos kedjeformat K-citymarket i Helsingfors 2014.
Foto: Lars Welin
Även i Finland rusar matpriserna. Men Kesko har inga planer på att sänka sina butikspriser som Lidl, Ica eller norska Kiwi. "Det är inte realistiskt att tro att dagligvaruhandeln kan fixa det här problemet själv”, säger Mikko Helander, vd för den finska dagligvarugiganten, till Dagens industri.
Ämnen i artikeln:
MatpriserI Finland skrevs matprisinflationen till 16,3 procent i februari. Det var den näst högsta takten i Norden, efter Sverige på 21,6 procent.
Mikko Helander, vd på börsnoterade detaljisten Kesko, säger i intervju med Dagens industri att skillnaden mellan ländernas prisökningstakt till stor del beror på två faktorer: den svenska kronan och Finlands självförsörjningsgrad.
– I Finland har vi den högsta självförsörjningsgraden i Europa: 80 procent av den mat vi konsumerar i Finland kommer härifrån, medan Sveriges självförsörjningsgrad är mycket lägre. När kronan tappar mot euron så slår det mycket hårdare mot era priser, säger han till tidningen.
LÄS OCKSÅ: Handlarna om Icas prisdrag: ”Någon form av priskrig pågår alltid”
I Norge valde Kiwi, Norgesgruppens lågpriskedja, att inte höja sina priser i februari och i Sverige har som bekant Lidl, Ica och Coop meddelat prissänkningar på utvalda varor.
Mikko Helander ställer sig dock frågande till om sådana prisaktioner, enligt tidningen.
– Det handlar om en kampanj och det är väldigt kostsamt, säger han och fortsätter:
– Det är inte realistiskt att tro att dagligvaruhandeln kan fixa det här problemet själv.
Enligt vd:n hyser man förhoppningar om att matprisinflationen i Finland kommer att dämpas av sig självt under andra halvåret 2023, men att prognoserna är osäkra.
Kesko är en av Finlands större detaljister, med verksamhet i exempelvis bygghandeln och bilhandeln vid sidan av dagligvaruhandeln.
Bolaget samlar 36 procent av dagligvaruomsättningen i landet, medan marknadsledaren och kooperativet S-gruppens andel uppgår till 46 procent. Lidl är den tredje stora aktören med 10 procent av marknaden.
LÄS OCKSÅ: Köpfest vid norska gränsen – här är siffrorna som avslöjar enorma lyftet