Internationella nyheter och utrikesbevakning av dagligvaruhandeln.
Utblick
När kung Charles och hans fru Camilla ska krönas vankas fest i dagarna tre med en extra insatt helgdag. Brittiska matbutik vill såklart bidra till det kungliga kalaset och har dukat upp med allt från hundtårtor till kröningskyckling och picknickkorgar för 500 pund. Och jätten Tesco lanserar sin allra första pop up–pub.
Försäljning
Flera nordiska dagligvaruaktörer finns med på listan över världens största detaljhandelsbolag. Det visar den senaste upplagan av Deloittes rapport Global Powers of retailing. Tillväxten bland bolagen var den högsta sedan 2012.
Utblick
Även i Finland rusar matpriserna. Men Kesko har inga planer på att sänka sina butikspriser som Lidl, Ica eller norska Kiwi. "Det är inte realistiskt att tro att dagligvaruhandeln kan fixa det här problemet själv”, säger Mikko Helander, vd för den finska dagligvarugiganten, till Dagens industri.
Utblick
Ett infekterat priskrig fortlöper i Norge efter ett oannonserat prisstopp hos lågprisaktören Kiwi. Coop är rasande – medan handeln nu anklagas för kartelliknande samarbeten. ”Det är bättre konkurrens i Kina”, säger professorn Ragnhild Silkoset.
Utblick
Coop Danmarks tre kedjor Superbrugsen, Irma och Kvickly slås ihop till en. Det innebär att marknadstvåan nu etablerar landets största supermarket-kedja. "Vi har sett en extrem förändring i kundernas köpmönster", säger vd Kræn Østergård Nielsen.
Utblick
Strax innan jul kom beskedet att amerikanska Kroger ska köpa konkurrenten Albertsons. Under NRF Bigshow, retailmässan som just nu pågår i New York, berättade vd Rodney McMullen mer om hur affären ska stärka jätten.
Utblick
Vid första anblicken ser det ut som en liten ekologisk mataffär. Men Londonföretaget Raye är så mycket mer. Dagligvarunytt spanade in den gröna pop-up butiken som också är en mini-mässa och mötesplats för allt från entreprenörer till hundar.
Utblick
I Japan heter det ”collabo” – en förkortning av engelskans ”collaboration”. Det handlar om att företag samarbetar med andra företag på olika plan för att skapa nya och uppseendeväckande produkter. Kanske något som kan få fart på försäljningen även i den svenska dagligvaruhandeln?
Utblick
Med en prissänkning motsvarande momsen ökade danska Coops lågpriskedja försäljningen av grönsaker med 44 procent. Nu trycker kedjan på för att få igenom en nationell momssänkning.
Utblick
Norska regeringens besked är tydligt: Dagligvaruhandeln ska regleras. Nu vill man gå fram med flera kontrollerande förslag för att förbjuda prisdiskriminering – och udden är riktad mot marknadsledaren. ”De är kraftiga i sin utformning”, säger marknadskännaren Kjell Werner om åtgärderna.
Utblick
Matkassen packad och klar i handen på några minuter. Det är vad Deliveroo lockar stressade Londonbor med i sin första fysiska butik som är en hybrid mellan service-butik och så kallad darkstore. Dagligvarunytt testhandlade och fick en pratstund med butikschefen.