Podcast
Podcast: “Parterna verkar ändå nöjda med avtalet”
Publicerad: 13 november 2020, 18:49
Foto: Gustaf Olsson
Strejken undveks i sista sekund. Men hur blev egentligen handelns nya kollektivavtal? Veckans poddpanel diskuterar också Lidls utveckling sedan starten i Sverige 2003 och tittar närmare på nya trenden med lokalproducerat.
Efter att förhandlingarna i avtalsförhandlingarna mellan Handels och Svensk Handel varslades 5 000 anställda i butik och på lager om strejk. Men i torsdags kväll blev det till slut klart med ett nytt avtal. En stötesten har varit satsningen på dem med lägst löner.
– Från början ville man att satsningarna skulle ligga utöver märket i industriavtalet, det var där oenigheten låg. Det fick Handels inte igenom, men de verkar ändå nöjda med att det ska stärka jämställdhet och rättvisa, säger Ellen Larsson.
På torsdagen öppnade också Lidl sin 200:e butik i Sverige. Poddpanelen konstaterar att det är en kedja som kommit långt på vägen från de tidigaste årens dåliga rykte med tysk mjölk och konstiga lågprismärken, till att i dag ha ett tydligt fokus på bland annat hållbarhet. Nu satsar kedjan på att växa ytterligare med målet satt på 300 butiker.
– Man märker mycket optimism inom Lidl i dag, både försäljningsmässigt och när det gäller butiksnätet, säger Thomas Ohlén.
Poddpanelen gör också en trendspaning om hur lokalproducerade varor fått ett uppsving i butikerna under pandemin. Och tar farväl av en poddmedlem som har spännande planer på annat håll.
Du hittar podden här och där poddar finns.