Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Podcast: “Många kommer fortsätta e-handla även efter pandemin”

Publicerad: 20 November 2020, 18:34

E-handelns starka tillväxt under pandemin – och vilka aktörer som är vinnare där – diskuteras i veckans avsnitt av Dagligvarunytt Insikt.

Nya löneavtalet är på plats: hur landade det i branschen? Veckans poddpanel diskuterar också vilka aktörer som har tagit största delen av e-handelskakan – och spanar på trenden med hydroponisk odling och vad det kan betyda för handeln.


I veckans tidning har vi ringt runt och kollat hur det nya kollektivavtalet för handeln togs emot i branschen. Många är lättade över att parterna kom överens utan strejk, men några varnar för att det kan bli svårt för vissa pandemidrabbade butiker att klara nivåerna på löneökningarna.

Flera handlare tog också upp avtalets ob-tillägg, som inte är nytt, men som de gärna hade sett en förändring av.

– De vill ta bort det och ersätta det med högre löner för de medarbetare som jobbar på heltid i butikerna i stället för att premiera studenter som tycker att det är jättebra att jobba en kväll eller helg, säger Thomas Ohlén.

I podden avslöjar vi också vilka aktörer inom dagligvaruhandeln som har ökat sin e-handel mest under pandemin – och analyserar varför 60-plussarna nu gått om 30-åringarna som den flitigaste åldersgruppen.

– Jag tror att många kommer att fortsätta e-handla även efter pandemin, säger Agneta Renmark.

Men hur klarar aktörerna efterfrågan – har de hunnit utöka kapaciteten i takt med kundernas behov?

Och så har Agneta Renmark besökt Ica Focus i Göteborg som har ett 70 kvadratmeter stort växthus inne i butiken. Det ger både något kul för besökarna och en möjlighet för butiken att bli självförsörjande på kryddor och bladgrönsaker. Hydroponisk odling är en stark trend som allt fler satsar på. Till och med fisk kan odlas i ett slutet system utan jord. Vad kan det betyda för matbutikerna?

Du hittar podden här och där poddar finns.

Gertrud Svensén

Chefredaktör och ansvarig utgivare

gertrud.svensen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.