Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Podcast

Podcast: “Logiskt att Konsumentföreningen Stockholm vill driva butikerna”

Publicerad: 9 Oktober 2020, 13:22

Konsumentföreningen Stockholm vill ta över bolaget Coop Butiker och Stormarknader (CBS) för att själva sköta butiksdriften. Stora Coop i Tumba (bilden) är en av butikerna inom CBS.

KF kan komma att sälja sin del i Coop Butiker och Stormarknader. Veckans poddpanel är inte förvånad. ”Andra konsumentföreningar i landet driver butikerna”, säger Ellen Larsson i veckans avsnitt av Dagligvarunytt Insikt.


Ämnen i artikeln:

Konsumentföreningen StockholmHemköpCity GrossIca GruppenCoop Butiker och Stormarknader

Konsumentföreningen Stockholm äger indirekt knappt en tredjedel av Coop Butiker och Stormarknader (CBS) och dess 320 butiker i Stockholmsområdet, övriga Mälardalen och delar av Östergötland, Skåne och Halland.

Nu vill Konsumentföreningen Stockholm ta över hela bolaget.

– Det är logiskt att Konsumentföreningen Stockholm vill driva butikerna inom sitt område, säger Ellen Larsson om Dagligvarunytts avslöjande.

Hemköp relanserar sin kundklubb och premierar hållbara handlingar men initiativet har mötts av kritik på sociala medier och till och med hot om bojkott av vissa debattörer.

Ica drabbades av motsvarande kritik när lojalitetsprogrammet Stammis introducerades i februari.

– Man blir fundersam när man läser sådana här yttringar om Hemköp och Ica. Tycker man att det är dumt är det bara att sluta handla där, resonerar Daniel Norman.

City Gross har haft ett stort säljlyft i år och bäst är butiken i Trollhättan med en tillväxt på 25 procent.

Kundmötet pekas ut som en viktig förklaring till framgången.

– Butiken har lagt mycket tid och resurser lokalt och får hög rankning av kunderna, säger Ellen Larsson.

Du hittar Dagligvarunytt Insikt här eller där poddar finns.

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:


Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.