Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Podcast: “Ingenting är gratis, det är alltid någon som måste betala”

Publicerad: 18 december 2020, 18:04

Poddpanelen tittar tillbaka på året som gått men blickar också framåt: vad blir de hetaste frågorna 2021? Vi diskuterar också varför det är så svårt att få lönsamhet i e-handeln och tittar på aktörernas välgörenhetsinitiativ inför jul.


GS

Gertrud Svensén

gertrud.svensen@bonniernews.se


2020 har så klart dominerats kraftigt av coronapandemin. Det har varit varuhamstring, nya städrutiner, stiltje i gränshandeln och plexiglasskydd i kassan – och inte minst en explosionsartad ökning av e-handeln.

E-handeln är både en möjlighet och en de största utmaningarna nästa år, enligt Dagligvarunytts enkät till handlare och butikschefer.

– Den har stora utmaningar rent praktiskt, man ska ha personal som plockar, helst inte på de dyra ob-timmarna, och det är svårt att planera eftersom det är stora fluktuationer i efterfrågan, säger Agneta Renmark.

E-handeln är personalintensiv eftersom butikerna gör jobbet åt kunden. Och det borde butikerna börja ta betalt för, menar Thomas Ohlén:

– Det finns inget som är gratis, det är alltid nån som måste betala för allting.

Poddpanelen undersöker också hur kapaciteten i e-handeln ser ut inför juldagarna och tittar lite närmare på alla de initiativ kring julen som görs på kedjenivå och i enskilda butiker – allt från donationer till insamling av kläder och mat till behövande.

Varför gör de sånt?

– Min uppfattning är att många vill göra gott, julen står för något annat än att köpa så många julklappar som möjligt. Men kedjor och butiker vill också uppfattas som en god kraft i samhället, till viss del handlar det om att visa att man har ett bra varumärke som man fyller med något mer än att bara sälja mjölk eller kött, säger Thomas Ohlén.

Podden hittar du här eller där poddar finns.

Dela artikeln:

Alla nyheter om dagligvaruhandeln – i ett nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev